Prowadzący z Bierunia do Oświęcimia odcinek drogi ekspresowej ma mieć długość około 2,9 km. Zgodnie z określonymi parametrami technicznymi, powinna powstać jezdnia z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz rezerwą pod trzeci pas. Zezwolenie przewiduje także budowę liczącego około 2,7 km odcinka obwodnicy Bierunia w ciągu DK44.
- Droga S1 jest drogą kluczową z punktu widzenia województwa śląskiego. Stanowi obwodnicę całej aglomeracji górnośląskiej, ale także rozwiązuje bardzo wiele lokalnych problemów, takich jak tranzyt, który obecnie odbywa się m.in. przez Bieruń - powiedział Wójcik. Dodał, że decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności; inwestor wspólnie z wykonawcą już we wtorek będzie mógł zacząć roboty.
Początkowo zakładano, że budowa tego odcinka S1 zakończy się w 2024 r. Przedstawiony podczas poniedziałkowej konferencji prasowej termin to jednak jesień 2026 r. Wicedyrektor do spraw realizacji inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach Zbigniew Szweda wyjaśnił, że opóźnienia wynikają m.in. z problemów na etapie postępowania przetargowego oraz długotrwałych procedur administracyjnych.
Szacowany koszt budowy odcinka S1 Bieruń (z węzłem) – Oświęcim oraz obwodnicy Bierunia to ponad 212,7 mln zł.