PKM Gliwice ogłosiło przetarg na zakup 10 nowych zeroemisyjnych pojazdów komunikacji miejskiej z początkiem lipca. Nowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, elektroniczne kasowniki biletów oraz urządzenia poboru opłat systemu „Transport GZM”, tablice informacyjne, automatyczny system wykrywania i gaszenia pożaru, cyfrowy monitoring, system liczenia pasażerów czy system kontroli trzeźwości. Mają obsługiwać linie Zarządu Transportu Metropolitalnego 202, 187, 287 i M100.
W głównym przetargu gliwicki PKM zakładał zakup siedmiu autobusów przegubowych o długości nadwozia ok. 18 m oraz trzech 12-metrowych z napędem elektrycznym, a także jednej nowej mobilnej elektrycznej ładowarki do ładowania magazynów energii ww. pojazdów na terenie stacji obsługi pojazdów.
Polecany artykuł:
Pojazdy mają być dostosowane do ładowania w systemie Plug-in, a także do szybkiego ładowania systemem pantografowym.
Gdzie nowe autobusy będą się ładować?
PKM zamawia również pięć ładowarek pantografowych, które pojawią się w czterech punktach: dwie w Centrum Przesiadkowym w centrum Gliwic i po jednej w Centrum Przesiadkowym w Sośnicowicach oraz na przystankach Obrońców Pokoju i Brzezinka Nobla.
- Zmierzamy do ograniczenia negatywnego wpływu transportu zbiorowego na środowisko. Dlatego w najbliższych latach będziemy nadal – w ramach możliwości finansowych – sukcesywnie wymieniać tabor oraz modernizować infrastrukturę, aby spełniały one wymogi ustawy o elektromobilności - powiedziała dla PAP prezes spółki PKM Gliwice Mirella Musiolik.
Pod koniec ubiegłego roku gliwickie PKM otrzymało osiem nowych autobusów elektrycznych - zamówionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Zakup ogółem 32 takich wozów dla GZM wsparły unijne i krajowe dotacje z programu Gepard II.