Autostrada A4

i

Autor: Premia, wikimedia commons

Autostrada A4

Autostrada A4 Katowice-Kraków z trzecim pasem? Chce tego zarządca

Zarządca odcinka A4 Katowice-Kraków nawołuje rząd od przyśpieszenia decyzji o budowie trzeciego pasa ruchu. Władze spółki wskazują na znaczny wzrost natężenia ruchu i przestrzega przed utratą płynności. – Już teraz średni dobowy ruch jest na wysokim poziomie. Problemem są też obiekty mostowe o zbyt małej nośności – mówi Andrzej Kaczmarek, prezes Stalexport Autostrady.

Autostrada A4 wymaga rozbudowy 

Koncesję na eksploatację odcinka autostrady Katowice-Kraków ma spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), należąca do Grupy Stalexport Autostrady. Podczas konferencji prasowej na temat wyników finansowych za 2024 rok prezes Andrzej Kaczmarek podał, że średnie natężenie ruchu na odcinku A4 Katowice-Kraków osiągnęło poziom około 50 tys. pojazdów na dobę (dokładnie 48285 pojazdów). 

Autostrada A4 wymaga szybkiej rozbudowy o trzeci pas z uwagi na perspektywę znacznego wzrostu natężenia ruchu i zagrożenie dla jego płynności. Już teraz średni dobowy ruch jest na wysokim poziomie. Problemem są też obiekty mostowe o zbyt małej nośności. Infrastruktura autostrady nigdy nie była przewidziana ani na tego typu natężenie ruchu, ani na przejazdy wojskowych pojazdów ponadgabarytowych. Mamy prawie 10 tys. samochodów ciężarowych codziennie, wiele z nich wiezie ładunki, które na tej autostradzie nie były wcześniej przewidziane – powiedział Kaczmarek.

Jak zaznaczył prezes,  Stalexport Autostrady jest od ponad 30 lat notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i regularnie audytowany. Jego działalność jest więc w pełni transparentna. 

Śląsk Radio ESKA Google News

Gigantyczny wzrost zarobków Stalexport Autostrady

W 2024 roku przychód całej Grupy Kapitałowej sięgnął blisko 579 mln zł. To wzrost prawie 14 procent w stosunku do poprzedniego roku. Wynik EBITDA wzrósł o blisko 29 procent, osiągając kwotę 272,6 mln zł. Z kolei zysk netto wyniósł niespełna 140 mln zł i był o ponad 20 procent wyższy niż przed rokiem. Zysk netto samej spółki Stalexport Autostrady S.A. wzrósł o 41 procent do poziomu ponad 157,3 mln zł. Zdaniem prezesa Kaczmarka to wszystko efekt skutecznego zarządzania finansami.

Zarząd zaproponował, by ponad 8 mln zł zysku przeznaczyć na pokrycie straty aktuarialnej w 2024 roku. Strata ta jest związana z aktualizacją rezerw na świadczenia pracownicze. Kolejne 155,8 mln zł zostanie przeznaczonych na wypłatę dywidendy w wysokości 63 groszy na jedną akcję, zaś kwota 1,54 mln zł zostanie przeniesiona na kapitał zapasowy. Wniosek został zaopiniowany pozytywnie przez radę nadzorczą spółki. Wypłata dywidendy jest zaplanowana na 25 kwietnia 2025 roku. 

Stalexport Autostrady: strona publiczna partycypuje w zyskach

Jacek Karolak, dyrektor ds. zarządzania finansami Stalexport Autostrady podkreślił, że strona publiczna regularnie partycypuje w zyskach z przedsięwzięcia. 

Tylko w 2024 płatności na rzecz Skarbu Państwa wyniosły 126,5 mln zł, zaś od roku 2018 kwota ww. płatności przekroczyła łącznie 0,5 mld zł netto. Jest to dodatkowy i całkiem istotny wkład do państwowej kasy, niezależnie od wpłaconych przez spółki Grupy Kapitałowej kwot podatków VAT i CIT, które, swoją drogą, w 2024 roku wyniosły blisko 85 mln zł – podał Karolak.

Znaczącą część przychodów spółki pochłaniają koszty utrzymania wysokiego standardu autostrady, w tym wymiany nawierzchni. W 2024 roku nakłady inwestycyjne Stalexport Autostrady wyniosły 239,4 mln zł, a do końca okresu koncesji na ten cel trafi ponad 400 mln zł. Jak podkreślają władze spółki, koszty utrzymania 60-kilometrowego odcinka A4 Katowice-Kraków wyniosły prawie 139 mln zł. Po wygaśnięciu koncesji tego rodzaju wydatki ponosić będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

Autostrada A4 ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa Polski 

Podczas konferencji prasowej prezes Kaczmarek zwrócił uwagę na strategiczne znaczenie autostrady dla bezpieczeństwa Polski, w tym roli militarnego korytarza Europy. Następnie przypomniał, że w niedawno rozpoczętej prezydencji w UE Polska ma określone priorytety dotyczące sektora transportowego. Ich celem jest wzmacnianie i rozwijanie sieci drogowej w Polsce, w tym dostosowanie jej do potrzeb wojska.

Myślę, że przede wszystkim ten ostatni element będzie decydował, w jakim tempie i w jakiej formule będzie się rozwijał ten odcinek A4, który już dziś jest bardzo obciążony, a w przyszłości będzie na nim jeszcze większy tam ruch – ocenił szef Stalexport Autostrady.

Stalexport Autostrady chce budować trzeci pas ruchu

Stalexport Autostrady przygotowuje się do przekazania Skarbowi Państwa zarządzania autostradą po wygaśnięciu koncesji.

To będzie bardzo skomplikowana operacja przygotowania i przekazania setek tomów dokumentacji z 30 lat. Przełączenia skomplikowanych systemów informatycznych, przekazania dziesiątek nieruchomości i setek urządzeń, nie mówiąc o zatrudnionych kilkuset pracownikach (...) I tu trzeba dodać, że nie mamy jeszcze w Polsce jasnych przepisów wykonawczych na okoliczność zakończenia takiej umowy koncesyjnej – zauważył Kaczmarek.

Z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku) wynika, że terminy rozpoczęcia prac przygotowawczych do rozbudowy A4 o dodatkowy pas na odcinku Kraków-Katowice przewidziano na drugą połowę 2028 roku.

To szmat czasu, tymczasem prace te mogłyby zostać znacznie przyspieszone, wystarczy tylko sięgnąć po kapitał prywatny i realizować inwestycje w np. w formule koncesyjnej. I teraz jest na to dobry klimat i najwyższy czas – ocenił Andrzej Kaczmarek.

Źródło informacji: PAP MediaRoom 
Test: prawo jazdy w 2025 roku. Sprawdź wiedzę:
Pytanie 1 z 15
Co oznacza znak „STOP”?