Autostrada A4 - Kraków - Katowice. Utrzymuje ją i pobiera opłaty Stalexport Autostrada Małopolska

i

Autor: Stalexport Autostrada Małopolska Autostrada A4 - Kraków - Katowice. Utrzymuje ją i pobiera opłaty Stalexport Autostrada Małopolska

Autostrada A4

Zarządca autostrady A4 zarabia krocie na kierowcach. Minimalny wzrost ruchu i gigantyczny wzrost zarobków

W 2024 roku średnie dobowe natężenie pojazdów na autostradzie A4 było wyższe o 0,3 proc. niż w 2023 roku. W tym samym czasie zysk spółki Stalexport Autostrady wzrósł o ponad 20 procent.

Ruch na autostradzie A4 Katowice-Kraków

Koncesję na eksploatację odcinka autostrady Katowice-Kraków ma spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), należąca do Grupy Stalexport Autostrady. W piątek, 14 marca opublikowała ona wyniki za miniony rok.

Jeśli chodzi o średni dobowy ruch pojazdów na A4 Katowice-Kraków, w 2024 roku wyniósł on 48285 pojazdów. To wzrost o 0,3 proc. w porównaniu do 2023 roku (48151). Ruch samochodów osobowych wzrósł o 0,2 proc. (z 40085 do 40170), zaś ruch ruch samochodów ciężarowych wzrósł o 0,6 proc. (z 8066 do 8115).

Domy-drzewa wpisane do rejestru zabytków wystawione na sprzedaż. To odważny projekt śląskiego projektanta

Przychody z poboru opłat na autostradzie A4

Nieproporcjonalnie do ruchu wzrosły przychody z poboru opłat. W 2023 roku kierowcy samochodów osobowych zapłacili łącznie 319,4 mln zł, a w 2024 roku - 370,1 mln zł, co stanowi wzrost o 16,2 proc. Z kolei przychody z poboru opłat od samochodów ciężarowych wzrosły o 9,8 proc.( z 184,1 mln zł w 2023 roku do 202,1 mln zł w 2024 roku). Łącznie przychody z poboru opłat wzrosły o 14 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. To efekt podwyżek stawek za przejazd, które ogłoszono w 2023 i 2024 roku.

Wzrost przychodów, przy niemal niezmienionym natężeniu ruchu, to efekt odpowiedzialnej polityki taryfowej, uwzględniającej konieczność ciągłego podnoszenia standardu infrastruktury. Korekty opłat za przejazd uzasadnione były wskaźnikiem inflacji oraz potrzebą finansowania realizacji szeroko zakrojonych inwestycji i prac utrzymaniowych, m.in. wymiany nawierzchni jezdni na całym koncesyjnym odcinku autostrady A4 i remontu 22 obiektów mostowych - napisał w liście do akcjonariuszy prezes Andrzej Kaczmarek.

Podwyżki opłat wpłynęły na gigantyczne zyski, które osiągnęła spółka. W 2024 roku Stalexport Autostrady wypracował zysk netto w wysokości 132,9 mln zł. To oznacza wzrost o ponad 20 proc. w porównaniu do 2023 roku, gdy zysk netto wyniósł 109,2 mln zł. Zysk operacyjny grupy wzrósł w 2024 r. do 171,3 mln zł z 121,1 mln zł przed rokiem. EBITDA wzrosła o 29 proc. do 272,6 mln zł, a przychody wzrosły do 578,9 mln zł, czyli o blisko 14 proc. rdr.

Prezes Andrzej Kaczmarek poinformował, że Stalexport inwestuje środki w modernizację i rozbudowę odcinka A4 Katowice-Kraków.

W 2024 roku nakłady inwestycyjne grupy kapitałowej wyniosły 239,4 mln zł. Do końca okresu koncesji planujemy przeznaczyć ponad 400 mln zł na dokończenie kontraktu HM-6-2022 (wymiana nawierzchni) oraz prace inwestycyjne (wartość kontraktów zawartych w latach 2023-2024 na prace modernizacyjne wyniosła ok. 540 mln zł) - dodał.

Zarządca autostrady wprowadza kolejne podwyżki opłat

Jak co roku, tak i tym razem Stalexport Autostrada od 1 kwietnia planuje podwyżkę opłat za przejazd autostradą. Spółka wystąpiła o podniesienie opłat do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wniosek dotyczy podniesienia stawek za przejazd autostradą i pobierania ich w każdym punkcie poboru opłat, tj. w Mysłowicach i Balicach.Stawki mają wzrosnąć następująco:

  • Kategoria 1 (pojazdy inne niż motocykle) - z 16 zł do 17 zł
  • kategorii 2 3, 4 i 5 - wzrosną z 49 zł do 52 zł, a w których zawierają się:
  • Kategoria 2 - pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami,
  • Kategoria 3 - pojazdy samochodowe o trzech osiach i pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami,
  • Kategoria 4 - pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami, i pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami,
  • Kategoria 5 - pojazdy nie mieszczące się w kategoriach od 1 do 4, i pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym.

Stalexport zapewnia, że pojazdy z kategorii 2 i 3 będą mogły liczyć na bonifikaty wynoszące 20 zł. Co oznacza, że najwięcej za przejazd autostradą będą płacić pojazdy z kategorii 4 i 5. Ile w praktyce zapłacą kierowcy? 

W przypadku 1 kategorii pojazdów od 1 kwietnia 2025 roku za przejazd w jedną stronę zapłacimy 34 zł, a w dwie strony 68 zł. W przypadku 2 i 3 kategorii pojazdów przejazd w jedną stronę będzie kosztował 64 zł, a w dwie strony już 128 zł. W przypadku 4 i 5 kategorii pojazdów przejazd w jedną stronę będzie kosztować 104 zł, a w dwie strony 208 zł.

Od 2027 roku autostrada A4 będzie darmowa

Ale są też dobre informacje. Już wkrótce przejazdy autostradą A4 na odcinku Katowice-Kraków będą darmowe dla kierowców samochodów osobowych i motocykli. Taką obietnicę złożył na antenie TVP Info minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Zmiany będą możliwe dzięki wygaśnięciu umowy koncesyjnej z obecnym zarządcą autostrady. Umowa z Stalexport wygaśnie w marcu 2027 roku. Resort zapowiedział, że droga zostanie przejęta przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.