Władzom Rybnika udało się zakończyć pierwszy etap budowy odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna jeszcze przed pandemią. Koszt to przeszło 475 mln zł, z czego 290 mln zł pokryły dofinansowania unijne. Do użytku mieszkańców oddano wówczas ponad 10 km drogi od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej. W późniejszych latach planowano budowę 4-kilometrowego, brakującego odcinka między ul. Wodzisławską a ul. Sportową.
Ale wraz z nadejściem pandemii sprawa się skomplikowała: inflacja wystrzeliła w górę, ceny materiałów budowalnych poszybowały, a inwestycja stanęła pod znakiem zapytania. Wykonawcy, który wiosną tego roku zgłosili się do przetargu, podali kwoty znacznie większe niż 200 mln zł, które miasto chciało wydać. W zwyczajnych okolicznościach procedura zostałaby zapewne powtórzona. Ale w tym przypadku gra toczyła się o wysoką stawkę.
Już wcześniej władze Rybnika pozyskały dotacje na budowę drogi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej kwocie 165 mln zł. Gdyby inwestycja nie doszła do skutku na czas, dofinansowanie by przepadło. Dlatego rybniccy radni przegłosowali zmiany w budżecie i przesunęli kilkanaście inwestycji na później, byle tylko rozpocząć prace nad budową Drogi Regionalnej. Teraz wreszcie ruszyły.
Wyburzenia domów pod budowę Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna
Rozpoczęły się właśnie wyburzenia budynków pod budowę brakującego odcinka Drogi Regionalnej. Potrwają do końca sierpnia i obejmą wyburzenie 9 budynków mieszkalnych oraz 14 obiektów towarzyszących (garaży, budynków gospodarczych, wiat).
- Materiał z wyburzeń w postaci złomu stalowego czy też gruzu betonowego i ceglanego jest na bieżąco utylizowany lub też składowany w obrębie placu budowy (w zależności o jego jakości), by wykorzystać go jako tymczasowe wzmocnienie np. dróg technologicznych. Wykonawca zakończył też rozpoznanie saperskie, które potwierdziło brak niewybuchów w obszarze placu budowy - mówi Jacek Hawel, dyrektor Centrum Inwestycji UM.
Aktualnie procedowane jest pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków ws. prac archeologicznych. Gdy wykonawca je otrzyma, rozpocznie prace archeologiczne, które będą prowadzone równolegle z pracami ziemnymi i karczowaniem terenów leśnych. Ten moment będzie równoznaczny z "wbiciem pierwszej łopaty" pod budowę drogi.
Budowa odcinka drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna w Rybniku. Co powstanie?
Inwestycja obejmuje budowę 4-kilometrowego odcinka drogi od od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej w Rybniku. W jej ramach powstanie:
- bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego
- skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową
- 4 obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła
- 5 przepustów dla zwierząt
Inwestycja obejmie również wykonanie oświetlenia, odwodnienia, przebudowę i budowę uzbrojenia terenu, wstawienie ekranów akustycznych i nasadzenia zieleni. Wykonawcą jest firma Budimex S.A. Koszt budowy drogi wyniesie ponad 268 mln zł. Rządowe dotacje pokryją 165 mln zł.