Ważne zmiany dla pasażerów komunikacji miejskiej w Zagłębiu. Spółka Tramwaje Śląskie właśnie podpisała umowę na modernizację czterech kluczowych odcinków torowisk. Prace obejmą między innymi ulicę Kołłątaja w Będzinie oraz okolice pętli KWK Paryż w Dąbrowie Górniczej. To potężna inwestycja, która odmieni podróżowanie po regionie, ale wcześniej przyniesie nieuniknione utrudnienia.
Ogromna inwestycja w Będzinie i Dąbrowie Górniczej. To się zmieni
Wykonawcą prac, które będą prowadzone w formule „Zaprojektuj i buduj”, została firma Silesia Invest. Oznacza to, że prace projektowe ruszą niemal natychmiast, a cała realizacja potrwa 27 miesięcy – rok projektowania i 15 miesięcy robót w terenie. Zakres prac jest imponujący. Zmodernizowane zostanie łącznie 6,5 km torów i około 8,7 km sieci trakcyjnej. Prezes Tramwajów Śląskich, Bolesław Knapik, wyjaśnia, jak będzie wyglądał ten proces:
Torowisko zostanie całkowicie zdemontowane, przygotowane zostanie podłoże z odwodnieniem, geosiatką, geowłókniną i tłuczniem, a następnie ułożone zostaną szyny na podkładach strunobetonowych z mocowaniem elastycznym.
Umowa obejmuje: przebudowę torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej w Będzinie w ciągu al. H. Kołłątaja – od „Nerki” do skrzyżowania z ul. Paryską oraz dalej do skrzyżowania z ul. Koszelew, W Dąbrowie Górniczej zaś prace odbedą się wzdłuż DW 910 – od pętli KWK Paryż do granicy z Będzinem.
Utrudnienia dla pasażerów potrwają dwa lata
Po zakończeniu prac pasażerowie odczują znaczną różnicę. Tramwaje mają kursować ciszej, zniknąć mają uciążliwe wibracje, a przejazd może stać się szybszy, mimo że liczba przystanków pozostanie bez zmian. Zanim to jednak nastąpi, trzeba przygotować się na okresowe problemy. Prezes TŚ podkreślił, że prace będą prowadzone przy minimalnych utrudnieniach, jednak wstrzymanie kursowania tramwajów na niektórych odcinkach będzie nieuniknione. W takich sytuacjach uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Całkowita wartość inwestycji to prawie 30 mln zł brutto, z czego znaczna część zostanie pokryta ze środków unijnych w ramach programu „FEnIKS”.
To nie koniec inwestycji. W planach węzeł przesiadkowy
Modernizacja torów w Będzinie to część większej strategii rozwoju komunikacji. Miasto to ważny punkt na tramwajowej mapie Zagłębia – to tędy prowadzi jedyne połączenie z Sosnowca do Dąbrowy Górniczej i Czeladzi. Jak poinformowała wiceprezydent Będzina Aneta Złocka, równolegle planowana jest budowa nowoczesnego węzła przesiadkowego przy skrzyżowaniu ulic Małobądzkiej i Piłsudskiego. Inwestycja, której koszt szacuje się na kilkanaście milionów złotych, ma ruszyć w 2026 roku. Węzeł połączy tramwaje, autobusy, kolej oraz system roweru miejskiego.
Cały projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w Metropolii, dofinansowany z funduszy unijnych, opiewa na gigantyczną kwotę 1,3 mld zł i obejmuje również zakup 50 nowych tramwajów oraz budowę nowych linii w Katowicach i Sosnowcu.