Więcej pociągów do Rybnika
Kursy Kolei Śląskiej z Gliwic do Rybnika wprowadzono w letniej tzw. korekcie rozkładu jazdy PKP Polskich Linii Kolejowych 10 czerwca br. Wcześniej przejeżdżały tamtędy tylko weekendowe pociągi, kursujące na dłuższych trasach. Obu tych miast nie łączy komunikacja miejska (możliwe są przesiadki na punktach stycznych odrębnych systemów).
Przywrócenie pociągów łączących Rybnik z Gliwicami, o co zabiegały m.in. lokalne stowarzyszenia, jak Kolej na Knurów, było możliwe dzięki współpracy Woj. Śląskiego, Rybnika i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zadeklarowały one współfinansowanie przedsięwzięcia. Szacunkowy koszt kursowania pociągów w 2024 r. to ok. 3,5 mln zł.
- Obecnie na trasie Gliwice – Rybnik – Gliwice kursuje 9 par pociągów tygodniowo. Od 15 grudnia liczba ta ma wzrosnąć do 11. Zmieni się również rozkład jazdy. Dodatkowo, niektóre kursy zostaną wydłużone do Raciborza i Wodzisławia Śląskiego. - podano w środowym biuletynie gliwickiego samorządu.
Pociągi osobowe z Gliwic do Rybnika przestały jeździć w 2000 r. W 2018 r. Koleje Śląskie uruchomiły na tej linii weekendowe połączenie, docierające do Wisły.
Jeżdżące od czerwca br. stałe pociągi na trasie Gliwice-Rybnik zatrzymują się też na stacjach i przystankach:
- Przyszowice,
- Knurów,
- Leszczyny,
- Rybnik Paruszowiec.
11 zamiast 9 pociągów!
Początkowo, od czerwca do września, na trasie jeździły cztery par pociągów dziennie. We wrześniu zwiększono tę liczbę do dziewięciu par. Jak następnie podał przewoźnik, skokowo zwiększyło to liczbę pasażerów: o ile w lipcu i w sierpniu było ich 3,5 tys. i 3,1 tys. podróżnych, we wrześniu pasażerów odnotowano już 6,7 tys.
Koleje Śląskie w 2023 r. przewiozły 22 mln pasażerów - był to dotąd najlepszy wynik w historii spółki.
- W 2023 r. wobec 2022 r. wzrosła długość obsługiwanych linii kolejowych - z 884 km do 972 km,
- stacji i przystanków - ze 193 do 226
- czy kursów uruchamianych miesięcznie - z 10 tys. 645 do 13 tys. 388.
Koleje Śląskie stawiają na rozwój
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy obecnie 64 pociągi, w tym wynajęte. W efekcie ubiegłorocznych przetargów w perspektywie lat 2025-26 liczba ta ma zwiększyć się o 25-30 nowych pociągów.