Katowice wracają do wielkiej inwestycji tramwajowej, o której mówi się od ponad dekady. Dzięki rekordowemu wsparciu Unii Europejskiej w wysokości 787 mln zł, miasto oraz spółka Tramwaje Śląskie realizują projekt, który całkowicie odmieni komunikację w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Podpisana właśnie umowa z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dotyczy dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). To największa inwestycja tramwajowa w Polsce, uznana przez rząd za projekt o znaczeniu strategicznym.
Nowa linia na południe Katowic
Najbardziej oczekiwanym elementem projektu jest budowa nowej linii tramwajowej z Brynowa do Kostuchny, która połączy południowe dzielnice Katowic z centrum miasta. Trasa o długości ponad 5 km będzie miała osiem przystanków, a przejazd z Kostuchny na rynek zajmie zaledwie 22–24 minuty.
Koszt tej części inwestycji oszacowano na ponad 270 mln zł, z czego ponad 190 mln zł pochodzi z unijnego dofinansowania. Równolegle powstanie centrum przesiadkowe Kostuchna – jego budowa to kolejne 74 mln zł, z czego 51,5 mln zł pokryje Unia Europejska.
– Teraz stoimy przed drugą szansą. Poprzednia próba zakończyła się fiaskiem przez protesty pseudoekologów, które wstrzymały prace. Dziś jesteśmy gotowi ruszyć z budową – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Lata przygotowań i przeszkód
Starania o budowę linii tramwajowej na południe Katowic sięgają jeszcze poprzedniej unijnej perspektywy finansowej. Pierwsze wnioski o decyzję środowiskową złożono w 2019 roku, a dokumentację techniczną opracowywano przez kilka lat. W 2020 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał pozytywną decyzję, jednak została ona zaskarżona przez organizacje przyrodnicze. Dopiero po interwencji Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska sprawa wróciła na właściwe tory.
Obecnie miasto kończy prace nad uzyskaniem Zgody na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) oraz aktualizacją raportu oddziaływania na środowisko. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa mogłaby ruszyć w przyszłym roku.
Projekt obejmuje jednak nie tylko nowe trasy. W ramach przedsięwzięcia Tramwaje Śląskie zrealizują aż 12 zadań modernizacyjnych, m.in. przebudowę torowisk w Będzinie (na odcinku od ronda „nerka” do granicy z Czeladzią) i Dąbrowie Górniczej, a także modernizację podstacji i infrastruktury w Rudzie Śląskiej – Wirku oraz na pętli Chebzie.
W ramach inwestycji zakupionych zostanie również 30 nowoczesnych tramwajów, które będą obsługiwać zmodernizowane linie w całej Metropolii.
– To projekt, który realnie zmieni codzienność mieszkańców. Dzięki nowym torowiskom i pojazdom komunikacja stanie się szybsza, cichsza i bardziej ekologiczna – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko, podkreślając, że inwestycja ma status strategiczny dla całego kraju.
Nowa linia także w Sosnowcu
Na liście projektów ujętych w dofinansowaniu znalazła się również nowa linia tramwajowa w Sosnowcu – od placu Jana Pawła II do trójkąta torowego na Dańdówce. Odcinek o długości 1,2 km będzie stanowił ważne uzupełnienie sieci tramwajowej w Zagłębiu.
Prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński zapowiedział, że przetarg na budowę zostanie ogłoszony w najbliższych tygodniach. – To kolejny krok w kierunku lepszej, nowoczesnej komunikacji publicznej w regionie – podkreślił.
Projekt Tramwajów Śląskich to jedno z najważniejszych przedsięwzięć transportowych ostatnich lat. Łączy modernizację istniejących linii, rozwój infrastruktury i wymianę taboru, a jego całkowita wartość przekroczy miliard złotych.
Dzięki unijnemu wsparciu mieszkańcy Katowic i całej Metropolii zyskają szybsze i bardziej komfortowe połączenia, a rozwój tramwajów stanie się filarem zrównoważonej mobilności w regionie.
