Przejazdy kolejowe na ul. Słowackiego i w Popowie (pow. kłobucki) stwarzają niebezpieczeństwo
Po torach jedzie pociąg roboczy. Na przejeździe zapory nie są opuszczone. Zdziwiony kierowca zatrzymuje się...i nagrywa krótki filmik. Szok! Do tak niebezpiecznej dla potencjalnie poruszających się w tym miejscu i w tym samym czasie kierowców, rowerzystów czy pieszych, doszło w Popowie (pow. kłobucki).
Na innym przejeździe, na ul. Słowackiego w Kłobucku, leżą np. fragmenty połamanych zderzaków, plastikowych osłon silników, są także ślady tarcia podwoziami po asfalcie. Ponadto, jak informuje kłobucka.pl, zapory opadają tutaj na około 10 minut przed przejazdem pociągu, a podnoszą się dopiero około minuty po tym, gdy pociąg już przejechał (asymetrycznie, po dwie). Czerwone światła migają jeszcze dłużej.
Co ciekawe, oba przejazdy są dopiero co wyremontowane. W Popowie ruch został przywrócony w sierpniu 2022 r. - została wymieniona nawierzchnia. Obecnie realizowane są prace przy montażu nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Aktualnie na odcinku Miedźno – Działoszyn prace są prowadzone w jednym torze, po którym poruszają się wyłącznie pociągi robocze. Natomiast remont na ul. Słowackiego zakończył się dwa miesiące temu. Na tym przejeździe wymienione zostały urządzenia, nawierzchnia drogowa i tory.
- Wobec wykonawcy przejazdu w Popowie wszczęto postępowanie wyjaśniające - informują koleje
- Do nas nie wpłynęło żadne zgłoszenie apropo przejazdu w Popowie i nieprawidłowości tam. Nic też nie wiadomo nam na temat uszkodzeń aut na przejeździe na ul. Słowackiego - mówi aspirant Joanna Wiącek - Głowacz z Komendy Powiatowej Policji w Kłobucku.
Skontaktowaliśmy się z Polskimi Liniami Kolejowymi, odpowiadającymi za to, co dzieje się na przejazdach (mowa tu właśnie m.in. o remontach nawierzchni).
- Obowiązek zabezpieczenia przejazdu na czas przejazdu pociągu roboczego ma wykonawca. 19 maja 2023 r. nie dopełnił tego obowiązku. Niezwłocznie po tym zdarzeniu PLK S.A. zwróciły się do wykonawcy po wyjaśnienia. Powołana komisja ustali, dlaczego wykonawca nie dopełnił obowiązków. Oczekujemy od niego realizacji prac zgodnie z przyjętymi przepisami - odnosi się do sytuacji z Popowa i nieopuszczonych rogatek podczas przejazdu pociągu Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Odpowiada również na pytania dotyczące przejazdu na ul. Słowackiego.
- Aby poprawić funkcjonalność i komfort przejazdu w ciągu ul. Słowackiego w Kłobucku, wykonane zostaną prace poprawiające parametry drogi. Roboty są planowane w III kwartale br., w terminie ustalonym z zarządcą drogi. Wykonawca uprzątnął teren budowy - mówi rzecznik. - Zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, rogatki zamykają się najpóźniej jak to możliwe przed przyjazdem pociągu i otwierają najwcześniej jak to możliwe po przejechaniu składu. Wpływ na czas zamknięcia szlabanów ma prędkość, z jaką poruszają się pociągi na odcinku Herby Nowe – Rusiec Łódzki. Po zakończeniu całej inwestycji na początku 2024 r. prędkość pociągów na modernizowanym szlaku zwiększy się, co skróci czas oczekiwania na otwarcie rogatek - kontynuuje.
- W przypadku nieprawidłowości na przejazdach, należy skorzystać z Żółtej naklejki PLK z dodatkowymi informacjami, które pozwalają na szybką reakcję, szczególnie wtedy, gdy na przejeździe znajdzie się unieruchomiony samochód. #ŻółtaNaklejkaPLK znajduje się na każdym przejeździe i ma trzy ważne numery. To indywidualny numer przejazdu, który precyzyjnie określa położenie, numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie i zdrowie oraz numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać nieprawidłowości i awarie na przejazdach, które nie zagrażają bezpośrednio życiu - przypomina Katarzyna Głowacka.
ZDJĘCIA w galerii prezentują fatalnie wyremontowany przejazd kolejowy na ul. Słowackiego w Kłobucku. Z kolei na FILMIE pokazana jest sytuacja mająca miejsce na przejeździe w Popowie, a także czas, jaki kierowcy muszą spędzić na migającym czerwonym świetle na długo przez przejazdem pociągu na przejeździe na ul. Słowackiego.