Remont ul. Katowickiej w Bytomiu to niekończąca się historia
Finalnie ul. Katowicka została oddana do użytku w grudniu 2019 roku, prawie dwa lata po rozpoczęciu prac. To jednak wcale nie był koniec, a dopiero początek problemów. Płyty granitowe, którymi wyłożono drogę, zaczęły kruszyć się i pękać. W połowie 2021 roku wykonawca wykonał gwarancyjną naprawę, jednak Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Tramwaje Śląskie ją zakwestionowały. Firma NDI Sopot SA musiała więc ponownie przystąpić do robót, które trwają od wiosny tego roku, a ich końca nie widać.
Problematyczna technologia, ale nie ma lepszej?
Wykonawca rozpoczął prace na odcinku od ul. Korfantego do ul. Zamenhofa w kwietniu. W międzyczasie Tramwaje Śląskie zleciły ekspertyzy nawierzchni i technologii zastosowanej przez wykonawcę. W podobnym tonie wypowiadało się miasto, które chciało upewnić się, czy wykonawca na pewno wybrał najlepszą możliwą technologię podczas przebudowy ul. Katowickiej.
Z tego powodu na pewien czas wstrzymano prace. Jednak ostatecznie naprawa będzie realizowana w dotychczasowy sposób. A dotychczasowy sposób to klejenie płyt do podłoże za pomocą żywic epoksydowych. Żeby płyty przykleić, trzeba najpierw oczyścić podłoże z pozostałości kleju, kamieni i pyłów, a później je wysuszyć. Do zabezpieczenia położonych płyt stosuje się piankę izolacyjną, która która ma zapobiegać odpływowi żywicy. Po okresie związania płyt granitowych z podłożem pianka jest usuwana.
Niestety, technologia ta me jeden, poważny mankament - klejenie płyt może być wykonywane tylko przy dobrej pogodzie. W przypadku opadów deszczu roboty muszą być wstrzymane do czasu osuszenia podłoża. Stąd tak poważne opóźnienia.
Na ul. Katowickiej w Bytomiu wstrzymano ruch pojazdów. Jakie wytyczono objazdy?
Ze względu na prowadzone prace gwarancyjne na na odcinku od ul. Korfantego do ul. Zamenhofa wstrzymano ruch pojazdów. Zachowany jest jedynie ruch tramwajowy, którym kierują pracownicy wykonawcy.
Dla kierowców wytyczono objazdy:
- dojazd do ul. Rostka dla pojazdów jadących ulicą Katowicką od strony skrzyżowania z ul. Matejki będzie możliwy następującymi ulicami: Korfantego - Krakowską - Józefczaka - Piastów Bytomskich - Katowicką;
- dojazd do ul. Korfantego dla pojazdów jadących ulicą Katowicką od strony placu Sikorskiego będzie możliwy następującymi ulicami: Rostka - Miarki - Matejki - Katowicką.
Poza pracami na na odcinku od ul. Korfantego do ul. Zamenhofa, firma NDI Sopot SA musi naprawić spękane i odspojone płyty na odcinkach od ul. Zamenhofa do ul. Rostka oraz od ul. Rostka do pl. Sikorskiego. To również będzie się wiązało z utrudnieniami dla kierowców.