Od nowego roku szkolnego 21 tyskich przedszkoli przystąpi do Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności "Dwujęzyczne Dzieci".
- Ideą programu jest umożliwienie dzieciom na wczesnym etapie rozwoju, poprzez zabawy językowo - muzyczno - ruchowe (indywidualne i grupowe) oraz stały, codzienny kontakt z językiem angielskim i jego nauczanie równolegle do języka polskiego, po to, by dzieci mogły porozumiewać się w tym języku w sposób równie naturalny, co w języku ojczystym - mówi Ewa Grudniok, rzeczniczka UM Tychy.
Językowcy chwalą pomysł, bo codzienny kontakt z j. angielskim, zaprocentuje w przyszłości.
- Dzieci uczą się naturalnie tego co jest im potrzebne. Czyli jeżeli stykają się z językiem angielskim już od przedszkola, uznają, że to jest przydatne, potrzebne, zabawne, radosne i z łatwością się tego uczą - mówi Sonia Sonia Szramek-Karcz z Uniwersytetu Śląskiego.
Dwujęzyczność to nie tylko myślenie i mówienie w dwóch różnych językach, ale też sporo korzyści dla intelektu, psychiki i zdrowia dziecka. A to dlatego, że mózg jest poddawany codziennemu zdrowemu treningowi, dzięki czemu dziecku będzie łatwiej i bardziej efektywnie się uczyć.
- Dwujęzyczność ma różne efekty zdrowotne. Np. poprawia to pamięć, poprawia koncentrację, poprawia zdolność koncentrowania się jednocześnie na kilku aspektach. Również udowodniono, że dzieci dwujęzyczne czy później dorośli łatwiej się uczą, a co więcej, są bardziej otwarte na inne nacje i są bardziej tolerancyjni. Badania naukowe wykazały, że dwujęzyczność średnio o 5-6 lat oddala od nas objawy takich chorób jak Alzheimer albo Parkinson - mówi Małgorzata Zawila, nauczycielka z przedszkola nr 19 w Tychach.
Program pomoże też wyrównać szansę dzieciaków z biedniejszych rodzin i tych, których rodziców stać na dodatkowe zajęcia z języka obcego.
- Korzyści wynikające z powszechnej znajomości języka angielskiego czy jakiegokolwiek języka obcego są bezdyskusyjne. Dwujęzyczność poprawia koncentrację, podzielność uwagi i pamięć, rozwija zdolności analityczne i empatyczne oraz pogłębia wrażliwość kulturową i społeczną. W konsekwencji sprawia, że dzieci osiągają lepsze wyniki w nauce, lepiej adaptują się w społeczeństwie. Dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć finansowo nasze przedszkola, by mogły wziąć udział w tym międzynarodowym projekcie – mówi Maciej Gramatyka – z-ca prezydenta Tychów ds. społecznych.
W pilotażowym programie weźmie udział około 700 dzieci w wieku 3-4 lat.
Dzieci które zostaną pilotażowo objęte Międzynarodowym Programem Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci” zostaną wybrane przez dyrektorów przedszkoli. Jeśli program się sprawdzi, zostanie rozszerzony na pozostałe grupy dzieci.
Miasto Tychy na realizację Programu Powszechnej Dwujęzyczności przeznaczyło blisko 100 tys. złotych.
Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]