Budowa linii kolejowej do Katowice Airport. Jak przebiegają prace?
Prace cały czas trwają i widać konkretne postępy. Inwestycja obejmuje odbudowę 30-kilometrowego nieczynnego odcinka linii pomiędzy Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Z kolei rewitalizacja i elektryfikacja dotyczy ok. 48 km linii kolejowej.
Przypomnijmy, że w ramach przedsięwzięcia powstanie stacja kolejowa Pyrzowice Lotnisko oraz następujące przystanki:
- Miasteczko Śląskie Centrum,
- Mierzęcice,
- Zawiercie Kądzielów.
W ramach inwestycji modernizowane są także perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu budowany jest całkowicie nowy peron.
Jak dodają przedstawiciele PKP PLK, cała infrastruktura peronowa będzie dostosowana do osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Nie da się ukryć, że jest to bardzo oczekiwana inwestycja przez mieszkańców województwa śląskiego. W zapowiedziach czytamy, że przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska ma zająć ok. 23 min, a z Tarnowskich Gór - niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie natomiast ok. godzinę.
- Z jednej strony mamy mieszkańców okolicznych miejscowości jak Mierzęcice, Siewierz, Poręba, Zawiercie, Tarnowskie Góry. To są mieszkańcy, którzy będą mogli dojechać do pracy czy do szkoły. Także z myślą o lokalnej społeczności jest ta linia budowana. Z drugiej strony oczywiście chodzi o podróżnych, którzy do portu lotniczego będą mogli dojechać pociągiem. Kolej jest przewidywalna, jest ekologiczna. Dlatego to właśnie dojazd koleją do lotniska jest tak istotny - powiedziała nam, w ubiegłym roku, Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.
PKP Polskie Linie Kolejowe planują na tym odcinku prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich wynoszącą 140 km/h, a dla towarowych z kolei 80 km/h.
Wartość tej inwestycji wynosi 660 mln zł. Natomiast zakończenie prac zaplanowano na czwarty kwartał 2023 roku.