Modernizacja dotyczy torowiska oraz sieci trakcyjnej na linii tramwaju nr 14 w Mysłowicach na odcinku blisko 4 km toru pojedynczego. Remont obejmie także układ drogowy oraz wszystkie sieci podziemne w ciągu ulic Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców.
- Torowisko zostanie wykonane w technologii bezpodsypkowej, w której szyny mocowane są elastyczną masą zalewową na bazie żywicy poliuretanowej w kanałach szynowych betonowych płyt torowych. Masa zalewowa zapewnia sprężyste przenoszenie obciążeń pojazdów szynowych oraz tłumienie drgań i hałasu. To tzw. system szyny pływającej lub szyny w otulinie (ERS) – mówi Marcin Wawrzacz dyrektor projektu z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac.
Modernizacja torowiska obejmie również pętlę tramwajową w rejonie dworca PKP i budowę dodatkowych rozjazdów tramwajowych wraz ze sterowaniem i ogrzewaniem zwrotnic. Poza tym wykonana zostanie nowa sieć trakcyjna i kable zasilające. Roboty drogowe obejmą przebudowę jezdni, chodników, miejsc postojowych, zjazdy oraz wloty ulic poprzecznych. Zaplanowana została także budowa ronda u zbiegu ulic Krakowskiej i Towarowej.
- Wyeksploatowana linia jednotorowa zostanie zastąpiona linią dwutorową dzięki czemu znacząco zwiększy się przepustowość tego torowiska. W zakresie miejskim inwestycji jest m.in. przebudowa wszystkich pozostałych elementów infrastruktury miejskiej, a zatem chodników, przejść dla pieszych, miejsc postojowych, jezdni, zatok autobusowych - dodaje rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada.
Ta inwestycja ma rozwiązać jeden z ważniejszych problemów komunikacyjnych w Mysłowicach. Korkujące się codziennie skrzyżowanie ulic Starokościelnej, Szymanowskiego i Krakowskiej, czyli DK 79 zamieni się w rondo.
Częściowo zmieni się lokalizacja istniejących przystanków, by usprawnić komunikację pasażerską. Powstaną także nowe przystanki przy skrzyżowaniu pl. Mieroszewskich i ul. Słowackiego oraz przy ul. Starokościelnej nieopodal komendy policji.
W zakresie sieci uzbrojenia terenu przebudowane zostaną: kanalizacja deszczowa, sanitarna i ogólnospławna wraz z przyłączami, sieć gazowa i wodociągowa, sieci elektroenergetyczne oraz telekomunikacyjne. Przebudowane zostanie również oświetlenie uliczne.
Inwestorem zakresu torowego jest spółka Tramwaje Śląskie S.A., natomiast część drogową finansuje Gmina Miasto Mysłowice. Wykonawcą wyłonionym w przetargu jest sopocka grupa NDI. Całkowity koszt inwestycji to 54,837 mln zł brutto.
Masz dla nas ciekawy temat lub wystrzałową nowinę? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy z Waszej okolicy!"