Bolid elktro

i

Autor: Politechnika Śląska

Studenci Politechniki Śląskiej skonstruowali elektryczny bolid wyścigowy

2022-12-01 12:09

Studenci Koła Naukowego PolSl Racing zaprezentowali pierwszy elektryczny bolid klasy Formuła Student. SW-03e, bo tak nazywa się prototyp pojazdu, posiada nowe, elektryczne źródło mocy, a same zmiany konstruktorskie w stosunku do poprzednich projektów o napędzie spalinowym obejmują konstrukcję ramy, zawieszenia oraz pakietu aerodynamicznego.

Ten pojazd jest wyjątkowy ze względu na to, że dotyczy bardzo nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych. Studenci zastosowali wiele innowacyjnych rozwiązań, na przykład dyspersyjne materiały kompozytowe, ultralekkie poszycie z włókna, aerodynamika pojazdu została zasymulowana w profesjonalnych oprogramowaniach. Dodatkowo stosowane są systemy kontroli trakcji, systemy sterowania, systemy bezpieczeństwa, nowy system magazynowania energii. Można powiedzieć, że pojazd jest wręcz naszpikowany wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami – powiedział opiekun naukowy dr hab. inż. Mirosław Szczepanik, prof. PŚ.

W ocenie liderki zespołu Ewy Kocyan, największym wyzwaniem było sama transplantacja silnika elektrycznego w miejsce silnika spalinowego. – To nie jest tak, że jeden silnik się wyciągnie i włoży w to miejsce ten drugi – powiedziała studentka 5. roku kierunku mechanika i budowa maszyn.

Większość elementów pojazdu to autorskie projekty i rozwiązania studentów z PolSl Racing. – To przede wszystkim własny system magazynowania energii, czyli sama bateria. Korzystamy z zakupionych silników komercyjnych, ale bateria jest naszego projektu, jak również całe poszycie i cały pakiet aerodynamiczny, który prezentuje się bardzo ładnie – dodała liderka.

Obecnie studenci z PolSl Racing skupiają się głównie na rozwoju pojazdów elektrycznych. Ewa Kocyan przyznała, że przejście na bolid elektryczny wynika m.in. z obecnych trendów motoryzacyjnych, które stawiają właśnie na elektromobilność. – Poza tym, w zawodach Formuły Student powoli wygaszane są konkurencje z pojazdami spalinowymi. Jednocześnie, nadal będziemy oczywiście rozwijać nasz pojazd spalinowy, bo wszelkie mechaniczne rzeczy prototypujemy i sprawdzamy najpierw na nim. Duże możliwości rozwoju elektroniki daje nam też nasz pierwszy motocykl elektryczny, który pozwala nam testować pojedyncze moduły i różne systemy monitorujące pracę baterii – dodała Ewa Kocyan.

Pojazd ma bardzo dobre parametry techniczne. Wśród nich szczególnie ważne jest tzw. przyspieszenie do setki, które wynosi 3,2 sekundy.

Bolid elektryczny swój debiut ma już za sobą. W tym roku zespół zaprezentował się na zawodach Formuły Student w Chorwacji, gdzie został doceniony za innowacyjność i poziom skomplikowania projektu. Teraz studenci mają plan na dalsze prace udoskonalające pojazd oraz na przygotowanie się do kolejnego sezonu zawodów. – Dostaliśmy bardzo dużo informacji zwrotnych podczas zawodów i to tak naprawdę bardzo nam pomogło. Był to bardzo duży asumpt do udoskonaleń i drobnych zmian – powiedział Aleksander Głowacki z PolslRacing, odpowiedzialny za rozwiązania elektroniczne oraz kierowca wyścigowy. – Mamy szczęście, że jesteśmy sponsorowani przez duże firmy, poczynając od Tesli i na wielu innych kończąc. W dużym stopniu wspiera nas Politechnika Śląska, przez finansowanie w ramach PBL-i i programów projakościowych – dodał A. Głowacki.

Dr hab. inż. Mirosław Szczepanik, prof. PŚ jest opiekunem Koła Naukowego PolSl Racing od dziesięciu lat. Przyznał, że najbardziej jest dumny z atmosfery w zespole i z tego, że studenci z powodzeniem realizują z nim swoje pasje. – Działalność w naszym kole kreuje studentów na inżynierów przyszłości, którzy wywodzą się z naszej wspaniałej Uczelni, z Politechniki Śląskiej i są rozchwytywani na rynku pracy. Niektórzy zdecydowali się kontynuować badania naukowe w formie doktoratów wdrożeniowych, co mnie również bardzo cieszy – podsumował Mirosław Szczepanik.

Przed zespołem oraz bolidem czas kolejnych testów, które służą przygotowaniu do udziału w międzynarodowych zawodach.