Większy zysk z poboru opłat na A4, większy ruch pojazdów
Po sześciu miesiącach 2023 roku przychody w Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady wyniosły w sumie 233,5 mln zł, a to wzrost o ponad 24 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku - dowiadujemy się z komunikatu Stalexport Autostrady na stronie internetowej grupy, podsumowującego wyniki.
Ponadto, w I półroczu 2023 r. średni dobowy ruch na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice- Kraków wyniósł nieco ponad 46 tys. pojazdów i był o 1,6 proc. wyższy, niż ruch odnotowany w analogicznym okresie 2022 r.
Przypomnijmy, że w maju tego roku podwyższona została opłata za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków - dla kategorii 1 (pojazdów innych niż motocykle) – o 2 zł, z kwoty 13 zł do kwoty 15 zł, a dla kategorii 2, 3, 4 i 5 – o 6 zł, z kwoty 40 zł do kwoty 46 zł. Wzrost opłat, a zatem nic dziwnego, że i zysk większy. Jedynie kierowcy samochodów osobowych płacący aplikacją lub A4Go mogą nadal podróżować taniej.
Autostrada A4 będzie docelowo własnością Skarbu Państwa. Co wtedy?
Wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady są pochodną prowadzonej przez nią działalności autostradowej, czyli zarządzania i eksploatacji płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków, realizowanego przez spółkę zależną Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
W 2027 r. autostrada ma zostać przekazana Skarbowi Państwa. Być może opłaty na odcinku A4 Katowice-Kraków będą na tyle niskie, że zachęcą kierowców do korzystania z niej, zamiast z dróg alternatywnych. Kto wie...