Senior

i

Autor: Freepik.com

Srebrna Linia dla seniorów w Tychach. Specjalna infolinia pomagająca rozwiązywać problemy

W Tychach od 2020 roku prowadzony jest projekt, z którego korzystają tyscy seniorzy. Infolinia pełni funkcję informacyjną, konsultacyjną, doradczą i interwencyjną.

Do tej pory z Tyskiej Srebrnej Linii dla Seniora skorzystało wiele osób. Jak informują tyscy urzędnicy dzięki infolinii udało się przeprowadzić niezliczone rozmowy z mieszkańcami w wieku emerytalnym. Bardzo często były to osoby samotne,  borykającymi się z problemami zdrowotnymi, bądź o ograniczonej dostępności do wydarzeń społecznych, kulturalnych i innych aktywności przeznaczonych dla starszych mieszkańców. Urzędnicy podkreślają, że często rozmowy dotyczyły oferty przygotowanej z myślą o seniorach i dostępnej w Tychach.

Srebrna Linia dla seniorów w Tychach

- Problemy, z którymi do tej pory zgłaszali się seniorzy były bardzo różne. Dotyczyły wsparcia w związku z chorobą np. konieczność zrobienia zakupów, potrzeba opieki lub asysty, problemów z załatwieniem spraw urzędowych, problemów technicznych takich jak awarie sprzętów domowych, komputera, obsługi telefonu, poszukiwania możliwości uzyskania pomocy prawnej czy wparcia w rozwiązaniu trudnej sytuacji życiowej - mówi Maciej Gramatyka, Zastępca Prezydenta ds. Społecznych i dodaje: - Ale często była to po prostu chęć zwykłej rozmowy.

Naszym rozmówcom przedstawiliśmy ofertę Klubów Seniora działających w naszym mieście, omawialiśmy zasady funkcjonowania takich placówek i jakie formy aktywności można spotkać w poszczególnych miejscach. Wskazaliśmy również na inne ośrodki integracji i aktywizacji seniorów np. Uniwersytet Trzeciego Wieku lub - w (uzasadnionych przypadkach) usługi dziennej opieki w ośrodkach typu DPS - mówi Iwona Bińkowska, Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia.

W niektórych przypadkach, w ramach tyskiego program, osoby korzystające z infolinii umawiane były na rozmowę - konsultację z psychologiem. Główne powody konsultacji to nieradzenie sobie z samotnością, stres związany z nowymi sytuacjami życiowymi, np. przeprowadzki, depresja po stracie bliskiej osoby. - Niektórzy z naszych rozmówców skorzystali z możliwości rozmowy ze specjalistą, ale również wielu zasiliło grono Klubów i zintegrowanych grup senioralnych – dodają urzędnicy.

Srebrna Linia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-16.00 pod numerem 793 516 516. 

Projekt „Srebrnej Linii” jest ujęty w Programie Polityki Senioralnej dla miasta Tychy na lata 2020 - 2027. Realizatorem programu jest Fundacja JESTEM, BO TY JESTEŚ.