ZTM sprzedaje coraz więcej biletów
Na Śląsku i w Zagłębiu rośnie popularność komunikacji miejskiej.
Analiza wykazała tendencję rosnącą. Od stycznia do czerwca 2024 r. sprzedaliśmy ok. 19,4 mln biletów, a w pierwszym półroczu tego roku było to już ok. 20,7 mln biletów. To więcej o ponad 6 procent – wskazuje dyrektor ZTM Michał Wadowski.

Dzienny i Metrobilet 24h biją rekordy popularności
Największy wzrost sprzedaży ZTM odnotował wśród biletów Dziennych i Metrobiletów 24 h. Ten pierwszy, ważny na całej sieci komunikacji miejskiej Transport GZM do godziny 23:59, czyli przez jeden „dzień kalendarzowy”. W ostatnich miesiącach zyskał on na popularności, a jego sprzedaż wzrosła o prawie 70 proc. (do prawie 160 tys. sztuk biletów).
Jeszcze większy wzrost odnotowano w przypadku Metrobiletów 24 h, których sprzedaż poszybowała w górę o ponad 90 proc. (do prawie 9,5 tys. sztuk biletów). Ten bilet, oprócz całej sieci komunikacji miejskiej, upoważnia również do podróży na liniach kolejowych obsługiwanych przez Koleje Śląskie i POLREGIO na obszarze GZM oraz na odcinku linii kolejowej Tarnowskie Góry – Siewierz.
Polecany artykuł:
Aplikacja i biletomaty podbijają serca pasażerów
Dane ZTM wskazują również na zmieniające się preferencje pasażerów dotyczące miejsc zakupu biletów. Porównując pierwsze 6 miesięcy roku 2024 i 2025, coraz popularniejszymi kanałami sprzedaży stają się aplikacja Transport GZM (wzrost o ok. 40 proc.), biletomaty (wzrost o ok. 37 proc.) oraz kasowniki w autobusach, tramwajach i trolejbusach (wzrost o ok. 11 proc.). Na znaczeniu stracił z kolei portal internetowy (spadek o ok. 17%) oraz kioski (spadek o ok. 8 proc.).
Naszą szczególną uwagę zwraca aplikacja Transport GZM. Już prawie połowa wartości wszystkich sprzedawanych biletów, bo ok. 46 proc., pochodzi właśnie z tego źródła. To cieszy podwójnie, bo Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przywiązuje dużą wagę i podejmuje wiele prac na rzecz tego, aby aplikacja była coraz bardziej przyjazna użytkownikom – przyznaje Michał Wadowski.
Wzrost popularności kasowników oraz biletomatów ZTM tłumaczy się możliwością zapłacenia za bilety kartami płatniczymi. Z kolei w przypadku automatów największe znaczenie miało uruchomienie w nich możliwości wniesienia opłaty kartą płatniczą – miało to miejsce we wrześniu ubiegłego roku. ZTM przeanalizował również pierwsze dane ze sprzedaży biletów przez nowe, solarne biletomaty. Wynika z nich, że w urządzeniach pasażerowie dokonali już ponad 35 tys. transakcji na łączną kwotę ponad 308 tys. zł. Najchętniej wybieraną metodą płatności była karta płatnicza – wraz z BLIK stanowiły ok. 58 proc. wszystkich transakcji.
Najdłuższe linie autobusowe w woj. śląskim