Nie ma zgody samorządów na wariant 1 węzła S11 proponowany przez GDDKiA

i

Autor: Łukasz Ściebiorowski/Facebook

Komunikacja

Spór wokół budowy drogi ekspresowej S11. Bytom i Piekary Śląskie przeciwne wariantowi proponowanemu przez GDDKiA

2023-07-04 12:09

Bytom i Piekary Śląskie nie zgadzają się na przyjęty przez GDDKiA wariant budowy drogi ekspresowej S11. - To spowoduje paraliż komunikacyjny w centrach miast - twierdzą zgodnie społecznicy i radni. Przyjęte zostały projekty uchwał dotyczące sprzeciwu wobec planowanej inwestycji w obecnym założeniu. Mamy komentarz GDDKiA.

Samorządy Bytomia i Piekar Śląskich kontra GDDKiA

Budowa drogi ekspresowej S11 ma rozwiązać problemy komunikacyjne kilku miast. Czy aby na pewno? Tutaj zdania są podzielone, bo z konsultacji GDDKiA oraz przedstawicieli Bytomia, Piekar Śląskich, Świerklańca i Radzionkowa (tych miast inwestycja dotyczy) niewiele zostało. Głos samorządów dotyczący wyboru wariantu trasy - jak twierdzą społecznicy i radni - pominięto. 

Przypomnijmy, że z protokołu przesłanego przez GDDKiA wynika, że do dalszych prac projektowych przyjęto przebieg S11 w wariancie II wraz z wariantem nr 1 węzła Piekary Śląskie. Realizacja wariantu 1 węzła spowoduje, że obecny ruch tranzytowy i lokalny, prowadzony poprzez DK88 i DK94, dalej Aleją Jana Nowaka Jeziorańskiego (w Bytomiu) i ul. Podmiejską oraz Karola Miarki (w Piekarach Śląskich) zostanie wprowadzony bezpośrednio na ul. Bytomską w Piekarach Śląskich, do centrum miasta.

W Bytomiu i Piekarach Śląskich przyjęte zostały projekty uchwał dotyczące sprzeciwu wobec planowanej inwestycji w obecnym założeniu. 

Miasta czeka paraliż komunikacyjny?

„Potraficie Państwo wyobrazić sobie co się wydarzy? Sparaliżuje to całkowicie ruch lokalny w naszym mieście, powodując ogromne zatory drogowe. Dotychczasowe problemy spowodowane przez wąskie gardło na moście nad Szarlejką okażą się drobną uciążliwością” – pisał wiceprezydent Piekar Krzysztof Turzański na swoim blogu.

- Nowe rozwiązania drogowe powinny zapewniać płynną jazdę, likwidować bariery komunikacyjne, tworzyć węzły drogowe likwidujące ewentualne kolizje, a układ drogowy powinien być domknięty i stanowić nieprzerwaną siatkę drogową. Natomiast zaproponowane rozwiązanie tworzy nowe miejsca kolizyjne, w których będą kumulowały się zatory drogowe, dlatego miasto będzie podejmować w najbliższym czasie działania mające na celu ponowne zwrócenie uwagi GDDKiA na zaproponowane przez gminy rozwiązania - mówił nam prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Sprzeciw wobec wariantu 1 węzła. Postulowany jest wariant 3

Bytomscy radni na wniosek prezydenta 26 czerwca przyjęli jednogłośnie uchwałę wyrażającą sprzeciw wobec wybranego przez GDDKiA wariantu budowy drogi S11. To samo stanowisko zostało przyjęte 29 czerwca podczas sesji Rady Miasta w Piekarach Śląskich. 

- Dla Bytomia szczególne znaczenie miał wariant III węzła drogowego w Piekarach Śląskich, który zaproponowany został przez gminy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podczas konsultacji wariantów drogi ekspresowej S11. Zapewniał on komunikację zjazdu z projektowej S11 na DK 79, obwodnicę Bytomia, centrum Piekar Śląskich oraz łącznik z autostradą A1 - mówi Mariusz Wołosz. - Wariant, jaki zaproponowała GDDKiA spowoduje nie tylko przerwanie biegu obwodnicy Bytomia, wybudowanej dzięki pozyskanym środkom z Unii Europejskiej, ale doprowadzi do zakorkowania centrum Bytomia i Piekar Śląskich przez kierowców szukających najszybszej drogi przejazdu - dodaje prezydent Bytomia.

- Oczekujemy, aby przy projektowaniu i realizacji drogi ekspresowej S11 uwzględnione zostały potrzeby i wymagania ruchu lokalnego pomiędzy gminami, powiatami i miastami oraz lokalnego ruchu tranzytowego, postulaty Piekar Śląskich, gmin oraz miast ościennych. Chcemy, by wybrany był do realizacji wariant nr 3 węzła drogowego w Piekarach Śląskich wraz z dodatkowymi uwagami i sugestiami. Warto byłoby także ponownie przeanalizować wykonanie przedłużenia drogi ekspresowej S11, jako kontynuacji DW911 do drogi DK79 w Bytomiu - komentuje radny Łukasz Ściebiorowski, szef Obywatelskiego Klubu Radnych.

Wszystkie gminy, przez które przebiegać ma droga czyli Bytom, Radzionków oraz Piekary Śląskie, od dawna prezentują jasne stanowisko, że akceptują tylko jeden z proponowanych wariantów. Spotkanie z GDDKiA w tej sprawie odbyło się w styczniu 2023 r. w UM w Piekarach. Zaakceptowany został wówczas przez samorządy  wspomniany 3 wariant trasy.

W wariancie tym trasa prowadziłaby przez Radzionków, z węzłami drogowymi przy: ul. Anieli Krzywoń w Radzionkowie, na skrzyżowaniu z ul. Podmiejską i Miarki w Piekarach Śląskich oraz autostradowym. S11 skomunikowana byłaby z Bytomskim Odcinkiem Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej, czyli al. Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Dodatkowo, w przyszłości pojawiłaby się możliwość wydłużenie drogi S11 i połączenia jej z DK79 - drogą łączącą Bytom z Chorzowem i Katowicami.

- To nie koniec. Powstaną jeszcze trzy warianty węzła - zapowiada GDDKiA

Skontaktowaliśmy się z Markiem Prusakiem, rzecznikiem prasowym katowickiego oddziału GDDKiA i poprosiliśmy o komentarz. Spytaliśmy również o to, co dalej i czy jest szansa na wypracowanie wspólnego stanowiska.

- Wariant 1 węzła jest wybrany dlatego, że daje największe możliwości do projektowania węzła i wkomponowania go w istniejący układ. Ma największe oddziaływanie na tereny przyległe. Wariant 3 pokazuje problemy na niektórych relacjach i nie jest on dla nas satysfakcjonujący. Zaproponowaliśmy kilka wariantów, aby była elastyczność w projektowaniu węzła - komentuje rzecznik.

- Na etapie koncepcji programowej powstaną jeszcze trzy warianty węzła i wtedy przyjmiemy jego ostateczny kształt. Informowaliśmy o tym samorządy wielokrotnie - twierdzi. 

Przypomnijmy, że projekt budowy S11 w latach 2023-2029 zakłada powstanie 61 km dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdą stronę na terenie woj. śląskiego. Ostatecznie ma połączyć aglomerację śląską z Pomorzem Środkowym. Inwestycja będzie realizowana przez GDDKiA w systemie projektuj-buduj, a jej wartość szacuje się na 3 mld zł. 

Wiadomości ze Śląska

i

Autor: Archiwum Eski Link: https://www.eska.pl/slaskie/