Pod koniec marca 2023 r. spółka CPK na konferencji prasowej w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim ogłosiła wybór wariantu inwestorskiego na realizację linii kolejowej nr 170 na trasie Katowice – Ostrawa z odnogami do Jastrzębia-Zdroju i Wodzisławia Śląskiego, a także połączeniami z innymi liniami, umożliwiającymi przyspieszenie przejazdów regionalnych np. z Rybnika czy Żor.
Na Śląsku wyburzą około 550 domów
Wybrany wariant W72 zakłada m.in. poprowadzenie nowej linii kolejowej na terenie Mikołowa wzdłuż przecinającej miasto linii nr 140, która będzie niezależnie rozbudowywana. Jak tłumaczy spółka CPK wybrany wariant zakłada najmniejszą możliwą liczbę wyburzeń domów mieszkalnych – około 550. W związku z tymi planami, w regionie nie cichną protesty m.in. wobec obaw mieszkańców związanych z wywłaszczeniami.
Po wyborze wariantu marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski zaapelował do wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka, który w tym roku przewodniczy Wojewódzkiej Radzie Dialogu Społecznego, o pilne zwołanie posiedzenia Rady z udziałem pełnomocnika rządu ds. CPK, wiceministra funduszy i polityki regionalnej Marcina Horały. Wniosek ten wsparła większość radnych woj. śląskiego.
Na spotkaniu nie było dziennikarzy – minister był, ale zdalnie
Spotkanie Rady w sprawie inwestycji CPK w regionie zorganizowano w środę po południu w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim. Wiceminister Horała uczestniczył w nim zdalnie.
Dziennikarze zgodnie z regulaminem Rady nie mogli uczestniczyć w obradach. Uczestniczyli w nich m.in. samorządowcy z reprezentacją mieszkańców, a także przedstawiciele spółki CPK.
Do dyspozycji mediów był rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk. Proszony m.in. o sprecyzowanie liczby nieruchomości, których mogą dotyczyć wywłaszczenia zaznaczył, że podana liczba ponad 500 nieruchomości wynika z wariantu inwestorskiego, który powstał na etapie prac związanych ze studium wykonalności.
Jesteśmy teraz w przededniu podpisania umowy z projektantem - jest już bardzo zaawansowany przetarg na projektowanie - i wiemy, a widzimy to np. z odcinka Warszawa – Łódź, który jest pod względem przygotowań nieco dalej, niż odcinek Katowice – Ostrawa, że na etapie projektu budowlanego liczba nieruchomości przeznaczonych do wyburzenia zmniejsza się – zaznaczył.
Za wcześnie na informacje?
Rzecznik spółki CPK powtórzył wcześniejsze informacje, że program ma zakładać wprowadzenie oferty – 120 proc. wartości rynkowej gruntów oraz 140 proc. wartości budynków. Inny możliwy sposób wyceny to wartość odtworzeniowa nieruchomości bez uwzględnienia stopnia zużycia. Majszyk podkreślił, że na razie jest za wcześnie na informacje, w jaki sposób spółka podejdzie np. do sytuacji, gdy ktoś na objętą programem nieruchomość zaciągnął kredyt i spłaca go.
Majszyk przypomniał, że Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć, będący ofertą na kształt obecnie prowadzonego programu dla terenów planowanego lotniska, spółka CPK zamierza uruchomić dla właścicieli gruntów potrzebnych pod budowę nowej linii kolejowej Katowice – Ostrawa na przełomie lat 2024-25.