Śląskie: Autostrada A1 do końca roku będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę

i

Autor: archiwum serwisu Zdjęcie poglądowe

Śląskie: Autostrada A1 do końca roku będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę

2021-08-11 10:01

Po trzy pasy ruchu w każdą stronę chce do końca roku udostępnić kierowcom na powstającym w woj. śląskim nowym odcinku autostrady A1 na północ od Częstochowy - poinformował katowicki oddział Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Obecnie na tym odcinku, realizowanym przez firmę Polaqua, obustronny ruch odbywa po się po gotowych fragmentach betonowych jezdni na całej długości – 16,9 km.

O planach GDDKiA udostępnienia powstającej trasy w szerszym zakresie p.o. dyrektora katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Niełacny poinformował na wtorkowym briefingu w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim.

Niełacny przypomniał, że w trakcie budowy autostrady A1 na północ od Częstochowy: od węzła Częstochowa Północ do granicy woj. śląskiego oraz łódzkiego, wpuszczono kierowców na pierwszą jej nową betonową jezdnią w ub. roku.

„Nasze działania zmierzają, abyśmy w tym roku oddali jezdnię drugą i jeszcze nie w docelowym trybie, ale mimo wszystko puścili już przynajmniej do końca tego roku ruch po obu betonowych nitkach w układzie trzy plus trzy (pasy ruchu – PAP)” – zasygnalizował szef katowickiego oddziału GDDKIA.

„Planujemy jeszcze wykonywać prace wykończeniowe do czerwca przyszłego roku, ponieważ wówczas kontraktowo mamy zakończenie realizacji. Uważam jednak, że kierowcy odetchną z ulgą, kiedy w grudniu uda nam się oddać drugą jezdnię (tego odcinka A1 – PAP) w układzie trzy pasy plus trzy pasy” – dodał.

Betonowanie drugiej jezdni nowego odcinka autostrady A1 między granicą woj. śląskiego oraz łódzkiego i Częstochową rozpoczęło się w lipcu br. – od północy w kierunku południowym. Zakończenie układania nawierzchni betonowej planowane jest na początku IV kwartału tego roku.

Pod koniec lipca br. zaawansowanie rzeczowe i finansowe robót na tym kontrakcie oceniano na ok. 77 proc. Wykonano już wtedy wszystkie obiekty mostowe, na których trwały prace wykończeniowe oraz 16 z 17 zbiorników retencyjnych. Warstwy podbudów autostrady były na ukończeniu. Kontynuowano wykonywanie ekranów akustycznych, konstrukcji jezdni dróg dojazdowych, systemów odwodnienia drogi, umacnianie skarp nasypów i wykopów oraz wykonywanie kanału technologicznego.

Zakończenie wszystkich robót na tym ostatnim powstającym w woj. śląskim nowym odcinku autostrady A1 planowane jest na czerwiec przyszłego roku.

Trwająca budowa autostrady A1 między Tuszynem w woj. łódzkim i Częstochową podzielona jest na pięć części, z których cztery o łącznej długości 64 km przebiegają przez woj. łódzkie, a jedna przez woj. śląskie (16,9 km).

Całkowita długość budowanej na terenie obu województw autostrady liczy 81 km i ma być gotowa na przełomie 2022 i 2023 r. Realizacja inwestycji o kilka godzin skróci przejazd z Trójmiasta do południowej granicy kraju.

Jarosław Gowin wyrzucony z rządu. Morawiecki zdecydował