Samochody elektryczne płoną szybko i bardzo trudno je ugasić. Spektakularne pożary aut elektrycznych trwają często przez wiele godzin. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób zastanawia się, czy powinny być wpuszczane do podziemnych parkingów przy centrach handlowych i podziemnych garaży na osiedlach.
Zakaz wjazdu na parking podziemny dla aut elektrycznych
W Polsce mamy już pierwsze przykłady wprowadzonych zakazów. Auta elektryczne nie mogą korzystać na przykład z podziemnego parkingu parku wodnego Warszawianka. Nad wprowadzeniem obostrzeń zastanawiają się kolejni zarządcy podziemnych garaży w całej Polsce.
- Prawo nie zabrania samochodom elektrycznym wjazdu do podziemnych parkingów. Z drugiej strony to zarządca odpowiada za bezpieczeństwo w takich miejscach z definicji prawa budowlanego i może wprowadzić zakaz kierując się specyficznymi zasadami - mówi brygadier Karol Kierzkowski, rzecznik prasowy Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
Dodaje przy tym, że w prawie nie ma specjalnych zasad i wymogów dla samochodów elektrycznych. Takie istnieją tylko w odniesieniu samochodów wyposażonych w butle LPG, które nie mogą zjeżdżać do podziemnych parkingów.
Pożary samochodów elektrycznych
Według oficjalnych danych Państwowej Straży Pożarnej w Polsce wynika, że w 2022 r. doszło do 10 pożarów takich aut elektrycznych w stosunku do 8333 pożarów aut spalinowych. To oznacza, że w przeliczeniu na liczbę zarejestrowanych pojazdów płoną one rzadziej.
Jednak to właśnie pożarów samochodów elektrycznych obawiamy się bardziej, bo mogą trwać nawet 21 godzin, co pokazał przypadek z Pomorza. Auto ugasić się udało dopiero umieszczając wrak w specjalnym kontenerze z wodą.
Czy to oznacza, że wkrótce w Polsce zacznie obowiązywać zakaz wjazdu na parkingi podziemne dla samochodów elektrycznych? Taki zakaz próbowano wprowadzić dwa lata temu w Berlinie, lecz sąd ostatecznie zdecydował, że nie ma żadnej podstawy prawnej.
Polscy prawnicy również wypowiadają się w podobnym tonie, twierdząc, że wspólnota mieszkaniowa, która podejmie uchwałę o zakazie parkowania samochodów elektrycznych, musi liczyć się z zaskarżeniem do sądu powszechnego. To samo dotyczy zarządców parkingów centrów handlowych.
Co więcej, nadal w wielu nowych inwestycjach mieszkaniowych widać trend odwrotny. Deweloperzy, budując nowe osiedla i wysokościowce z garażami podziemnymi, wyposażają je w ładowarki samochodów elektrycznych. Tak jest w Katowicach, gdzie szybko rozbudowuje się najbardziej prestiżowa Pierwsza Dzielnica.
Podobnie jest w centrum handlowym Plaza w Sosnowcu, gdzie niedawno podziemny parking został wyposażony w ładowarki elektryczne dostępne dla wszystkich klientów.