Stara podstacja do rozbiórki. Będzie nowa
W Rudzie Śląskiej w miejscu starej podstacji trakcyjnej „dziewiątki” przy ul. Odrodzenia w Wirku powstanie nowa. W środę 22 stycznia w rudzkim urzędzie miejskim Tramwaje Śląskie podpisały umowę z wykonawcą prac.
Wykonawca prac będzie firma ZUE S.A. z Krakowa. Inwestycja warta jest 14,3 mln zł i jest częścią projektu „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii - Etap I”, współfinansowanego przez Unię Europejską. Na realizacje inwestycji wykonawca będzie miał 14 miesięcy.
- Głównym celem projektu jest poprawa niezawodności sytemu zasilania linii tramwajowej w mieście. Dodatkowo mieszkańcy otrzymają poprawę walorów estetycznych poprzez wybudowanie nowoczesnego budynku z uwzględnieniem zagospodarowania terenu wokół - powiedział Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Obecny stary budynek podstacji trakcyjnej zostanie rozebrany, a na jego miejscu powstanie nowy. W zakres prac wchodzi też budowa nowych linii kablowych włączonych w istniejący układ zasilania i sterowania.
Linia tramwajowa nr 9 na 19-kilometrowym trasie łączy cztery śląskie miasta: Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Bytom. Jest to najdłuższa linia tramwajowa w Rudzie Śląskiej. Rudzki odcinek tej linii ma ponad 9 km i przebiega przez dzielnice: Bykowina, Wirek, Nowy Bytom, Chebzie i Godula.
- Cieszy mnie, że Tramwaje Śląskie systematycznie ją modernizują, bo jest bardzo oczekiwane nie tylko przez mieszkańców Rudy Śląskiej, ale także przez wszystkich podróżujących tą linią. Budowa nowej podstacji to kolejny ważny etap, na którego efekty z niecierpliwością czekamy - powiedział prezydent Rudy Śląskiej, Michał Pierończyk.
Inwestycje Tramwajów Śląskich w Rudzie Śląskiej
Do tej pory Tramwaje Śląskie przeprowadziły już cztery inwestycje na terenie Rudy Śląskiej, a w tym modernizację torowiska wzdłuż ul. Piotra Niedurnego, modernizacje wzdłuż ul. Karola Goduli, dobudowano drugi tor dla linii 11 w Świętochłowicach i Rudzie Śląskiej, a także zmodernizowano pętlę tramwajową w Chebziu wraz z torowiskiem przy ul. Dworcowej. Łączny koszt wymienionych inwestycji wynosił ponad 54 mln zł (netto).
Spółka ma planach też nowe inwestycje, a w tym modernizację torowiska wzdłuż ul. Niedurnego.
- Myślę, że najpóźniej pod koniec drugiego kwartału będziemy ogłaszać postępowanie na modernizację torowiska na ul. Niedurnego od pętli Chebzie do wyremontowanej wcześniej części. W ramach tego zadania zostanie zmodernizowana podstacja trakcyjna na pętli - poinformował Bolesław Knapik. - To część dużego programu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Metropolii, którego wartość łącznie z zakupem taboru szacujemy obecnie na około 1,1 mld zł - dodał.