Kto wybuduje ostatni odcinek trasy N-S na północ? Oferty złożyło 12 wykonawców. Wiemy, czyja była najtańsza

i

Autor: UM Ruda Śląska

Ruda Śląska

Ruda Śląska: 12 wykonawców chce zbudować ostatni odcinek trasy N-S na północ. Oto najtańsza oferta

2025-05-06 12:12

Trasa N-S w Rudzie Śląskiej już od ponad dekady jest systematycznie rozbudowywana. Wkrótce do realizacji trafi kolejny odcinek. Mowa o ostatnim odcinku trasy na północ - od ul. Bielszowickiej, który domknie połączenie pomiędzy Drogową Trasą Średnicową a autostradą A4.

12 wykonawców jest zainteresowanych budową ostatniego odcinka trasy N-S na północ

Ostatniego dnia kwietnia otwarto oferty w przetargu i można powiedzieć, że zainteresowanie wykonawców było rekordowe. Jak poinformował prezydent Rudy Śląskiej, Michał Pierończyk, w ogłoszonym w październiku ubiegłego roku przetargu oferty złożyło aż 12 wykonawców.

- Najniższa cena ofertowa wynosi niecałe 195 mln zł. Teraz komisja przetargowa dokona oceny ofert i wyłoni wykonawcę, który spełnia wszystkie wymogi przetargu i z którym miasto podpisze umowę na realizację inwestycji - przekazuje prezydent Rudy Śląskiej, Michał Pierończyk.

Objęty tym etapem inwestycji odcinek ma połączyć ul. Bielszowicką z węzłem autostradowym i obejmie przebudowę fragmentu ul. 1 Maja. W ramach zadania wybudowana ma zostać dwujezdniowa trasa, długi na ponad 150 m wiadukt nad linią kolejową i cmentarzem, w rejonie ul. Mostowej powstaną kładki pieszo-rowerowe, a w sąsiedztwie szkoły i cmentarza powstać ma parking na ok. 70 pojazdów.

Według informacji znajdujących się na platformie przetargowej rudzkiego magistratu najniższa oferta złożona została przez firmę Primost Południe na kwotę 195 mln zł. Nieco droższe są oferty konsorcjum firm PORR i Drogopol - 203,5 mln zł, NDI - 206 mln zł oraz przedsiębiorstwa Nowak Mosty - 206,4 mln zł. Najdroższa jest oferta Przedsiębiorstwa Inżynieryjnego IMB-Podbeskidzie Spółka z o.o. na kwotę 259,3 mln zł.

Miasto na realizację inwestycji przeznaczyło 271 mln zł. 85% wartości robót kwalifikowalnych pokryje unijne dofinansowanie, które miasto otrzymało na początku 2024 roku. Wykonawca na realizację zadania będzie miał 28 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca. Oznacza to, że prace zakończą się najwcześniej pod koniec 2028 roku.

Zobaczcie wizualizacje.

Trasa N-S jest stale rozbudowywana

Pierwszy 1-kilometrowy odcinek trasy N-S na południe został oddany do użytku w styczniu 2013 roku. Odcinek połączył ul. 1 Maja z Drogową Trasa Średnicową. Trzy lata później otwarto odcinek od ul. 1 Maja od ul. Bukowej wraz z jej przedłużeniem do dzielnicy Bielszowice. W 2018 roku otwarto przedłużenie trasy od ul. Bukowej do ul. Kokota, a w czwartym etapie planowany był kolejny odcinek od ul. Kokota do węzła z autostradą A4. Ostatecznie jednak budowa ostatniego etapu została podzielona na dwa fragmenty. Pierwszy zakładał budowę kilometrowego odcinka łączącego ul. Kokota z ul. Bielszowicką i został oddany do użytku pod koniec września 2023 roku.

Równolegle trwały też prace nad przedłużeniem trasy N-S w kierunku północnym, od DTŚ do granicy z Bytomiem. Projekt trasy na północ składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. Pierwszy odcinek został oddany do użytku w marcu br. Obecnie trwa budowa dwóch kolejnych.

Pierwszy odcinek trasy N-S na północ jest już gotowy. Zobaczcie zdjęcia.

Śląsk Radio ESKA Google News