Powierzchnia użytkowa obiektu wynosić będzie prawie 9,3 tys. m2, a kubatura ok. 122 tys. m3. Wewnątrz znajdą się dwie zatoki serwisowe dla samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321neo, a także liczne pomieszczenia warsztatowe (m.in. lakiernia, szlifiernia, kompozytownia) i magazynowe. Budynek wyposażony będzie także w dwukondygnacyjne zaplecze biurowo-socjalne wraz z częścią przeznaczoną pod prowadzenie szkoleń. Generalnym wykonawcą inwestycji jest „Promus Ruda Śląska" sp. z o.o.
Budowa trzeciego hangaru to druga faza rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów, która rozpoczęła się w marcu 2020 roku. Wystartowała wtedy inwestycja „pps hangary”, czyli budowa płyty postojowej o powierzchni 6,4 ha ze stanowiskami dla 9 samolotów kodu C, czyli wielkości np. Boeinga 737 lub Airbusa A320. Inwestycja zakończy się w czwartym kwartale br. Po południowej stronie nowej płyty znajduje się działka przeznaczona pod dwa nowe hangary, w jej zachodniej części powstaje nowy obiekt.
- Pandemia koronawirusa nie przerwała najważniejszych prorozwojowych inwestycji w Katowice Airport. Od prawie piętnastu lata tworzymy kompleksową infrastrukturę, to znaczy, że budujemy nie tylko pod obsługę ruchu pasażerskiego, inwestujemy także w rozwój strefy cargo i bazy do obsługi technicznej samolotów. Dzięki temu Pyrzowice nie są zależne tylko od ruchu pasażerskiego, a to powoduje, że w trakcie bardzo głębokiego kryzysu branży lotniczej, łatwiej jest nam zachować płynność finansową. Zdecydowaliśmy o budowie trzeciego hangaru dlatego, że w kryzysowym 2020 roku zakończyliśmy negocjacje i podpisaliśmy długoterminową umowę najmu tego obiektu. Jego użytkownikiem będzie linia lotnicza Wizz Air, czyli najstarszy i największy niskokosztowy przewoźnik w Pyrzowicach – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.
Rozwój bazy do obsługi technicznej samolotów rozpoczął się w Katowice Airport w 2011 roku kiedy to do użytku, po generalnym remoncie, oddano hangar odziedziczony jeszcze po Wojsku Polskim. Najemcą obiektu jest linia lotnicza Wizz Air. Za serwis Airbusów z rodziny A320 węgierskiego przewoźnika odpowiada LS Technics. W hangarze prowadzone są głównie przeglądy liniowe oraz tzw. szybkie wymiany silników. Drugi hangar, tym razem wybudowany od podstaw, oddany został do użytku w lipcu 2012 roku. To budynek z dwoma zatokami dla samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321. Od początku jego funkcjonowania najemcą obiektu jest firma Linetech Aircraft Maintenance, która realizuje w nim duże strukturalne i komponentowe przeglądy samolotów średniodystansowych należących m.in. do grupy Lufthansa, linii lotniczej Finnar, czy też TUIfly.
- Funkcjonowanie w Katowice Airport bazy do obsługi technicznej samolotów spowodowało, że wybrane szkoły średnie w województwie śląskim, jak i najważniejsza w regionie wyższa uczelnia techniczna, czyli Politechnika Śląska, zaczęły rozwijać ofertę kształcenia kadr na potrzeby lotnictwa. W 2008 roku, m.in. z inicjatywy Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, powstało Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej przy Politechnice Śląskie. Na przestrzeni lat, gliwicka uczelnia dynamicznie rozwinęła obszar kształcenia na potrzeby lotnictwa. Aktualnie prowadzi pięć certyfikowanych ośrodków lotniczych, kształcąc m.in. mechaników lotniczych. Stworzenie takiej oferty nie byłoby możliwe bez pyrzowickiej bazy do obsługi technicznej samolotów, ponieważ ważnym elementem kształcenia certyfikowanego mechanika są obowiązkowe praktyki w organizacjach zajmujących się serwisem i naprawami dużych statków powietrznych. Planowane na przyszły rok uruchomienie trzeciego hangaru, to szansa na kolejne nowe miejsca pracy dla osób, które swoją przyszłość zdecydowały się związać z lotnictwem i które kształcą się na kierunkach lotniczych w naszych regionie – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 miliony w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 rok zakładała przewiezienie 5,5 miliona podróżnych. Ostatecznie, ze względu na pandemię koronawirusa, w minionym roku zanotowano 1,44 mln pasażerów. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach.
Źródło; mat. prasowe