W Gliwicach rozpoczyna się poważna inwestycja drogowa, która w ciągu 3,5 lat diametralnie zmieni oblicze dzielnicy Łabędy. Powstanie rondo turbinowe i nowy układ drogowy, który będzie dostosowany do rozbudowanej stacji kolejowej poszerzonego wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Staromiejskiej. Dzięki temu, kierowcy samochodów, piesi i rowerzyści mają się poczuć bezpieczniej. Inwestycji nie sposób zrealizować bez niezbędnej wycinki drzew, za odpowiadać ma Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach.
W pierwszej kolejności, już od 11 września, w rejonie ul. Głównej rozpocznie się usuwanie części drzew i krzewów, głównie samosiejek
- informuje Urząd Miasta w Gliwicach.
Harmonogram prac drogowych na wrzesień
Inwestycja drogowa w Gliwicach Łabędach warta jest niemal 40 mln zł. Prowadzona jest w ścisłej koordynacji ze spółką PKP PLK, która rozbudowuje stację i wiadukt kolejowy.
Zgodnie z harmonogramem prac, w drugiej połowie miesiąca w sąsiedztwie wiaduktu kolejowego powstanie zaplecze techniczne oraz droga tymczasowa w rejonie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Staromiejskiej, Głównej i Wolności (przy wiadukcie przy śluzie). Następnie rozpocznie się usuwanie z gruntu warstw humusu, co jest niezbędne do startu właściwych prac związanych z kanalizacją deszczową. Te rozpoczną się w rejonie oczyszczalni ścieków (poza czynnymi ciągami komunikacyjnymi).
Także we wrześniu trzeba się liczyć ze zawężeniem jezdni na ul. Staromiejskiej w rejonie przejścia dla pieszych oraz ul. Strzelców Bytomskich w rejonie kościoła, zamknięciem odcinka ul. Głównej.
Opracowany również będzie projekt budowlany drogi tymczasowej dla komunikacji miejskiej – łącznika ulicy Narutowicza z ul. Partyzantów.
Tak będzie wyglądał układ drogowy w Łabędach po zakończeniu inwestycji
Zobacz wizualizacje
Największa inwestycja w Gliwicach Łabędach. PKP PLK jest inwestorem
W ramach przebudowy przez PKP PLK układu torowego w rejonie stacji Gliwice Łabędy, w jej sąsiedztwie (pod przyszłym wiaduktem kolejowym nad ul. Strzelców Bytomskich) powstanie czterowlotowe rondo turbinowe z ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej.
Rozbudowany zostanie też fragment ul. Staromiejskiej w rejonie poszerzanego przez PKP PLK wiaduktu przy śluzie, a zlikwidowany będzie przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności.
Powstanie także węzeł przesiadkowy z zatokami dla autobusów, parkingiem park&ride dla zmotoryzowanych oraz bike&ride dla rowerzystów, a także ciąg pieszo-rowerowy (długości ok. 80 m) i droga dla rowerów (o łącznej długości blisko 800 m).