Bytom

Przebudowa stacji kolejowej w Bytomiu na finiszu. Pasażerowie wkrótce wrócą na peron

Powoli końca dobiegają prace przeprowadzane na stacji kolejowej Bytom. Hala peronowa została wyremontowana i przykryta imponującą wiatą, a jednocześnie obiekt zachował swoje historyczne oblicze. Od połowy przyszłego tygodnia podróżni znów będą mogli korzystać z trzeciego peronu.

W Bytomiu do użytku oddany zostanie trzeci peron

Od 16 października podróżni znów będą mogli korzystać z hali peronowej na stacji kolejowej Bytom. Do użytku oddany zostanie trzeci peron. Jak informuje PKP PLK, będą tam zaczynać i kończyć trasę pociągi relacji Bytom - Gliwice.

- Od 16 października 2024 r. udostępnimy halę peronową na stacji Bytom wszystkim podróżnym, także tym z ograniczoną możliwością poruszania się. Pociągi kursujące w relacji Gliwice - Bytom będą rozpoczynać i kończyć jazdę przy nowym peronie 3 - informuje PKP PLK.

Na peronie trzecim zamontowano już nowe ławki, tablice informacyjne, gabloty z rozkładem jazdy, oświetlenie i nagłośnienie. Peron został połączony z dwoma przebudowywanymi przejściami podziemnymi, z których dostęp na peron ułatwić mają windy.

Na czas prac podróżni korzystali z peronu tymczasowego, który znajduje się poza halą peronową. Prace na pozostałych dwóch peronach będą kontynuowane. Zostaną oddane do użytku już w grudniu i wrócą połączenia kolejowe na linii między Chorzowem a Tarnowskimi Górami.

Zobaczcie w poniższej galerii, jak prezentuje się nowa hala peronowa w Bytomiu.

Przebudowa hali peronowej dworca PKP

W ramach prac prowadzonych na stacji Bytom wzmocniono konstrukcję hali peronowej, wykonano nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i przeszklenia. Na szklanej elewacji zamontowano nowe LED-owe napisy z nazwą stacji, a perony zostały doświetlone. Zabytkowy charakter stacji Bytom został zachowany, a prace realizowane są zgodnie z ustaleniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

- Na przebudowanych peronach zachowano pierwotny układ płytek w karo. Nie zapomnieliśmy, że bytomska hala jest też świadkiem historii. Na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych, takie jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul - czytamy w komunikacie PKP PLK.

Na stacji w Bytomiu przebudowane zostanie łącznie ok. 28 kilometrów torów, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Układ torowy został zaprojektowany w taki sposób, aby zachować zabytkową nastawnię bramową, która już pod koniec roku znów stanie się wizytówką stacji. Z nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania Bytom dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa.

Przeprowadzane prace mają pozwolić na wygodniejsze podróże w kierunku Katowic i Tarnowskich Gór oraz na rozdzielenie ruchu pasażerskiego i towarowego.

Przeprowadzana modernizacja jest częścią dużej inwestycji przeprowadzanej przez PKP PLK na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie wartej ok. 1,4 mld zł. Prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131 w Bytomiu rozpoczęto w marcu 2022 roku. Powinny zakończyć się w 2025 roku.