Do zakończenia przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej jeszcze trochę pozostało. Dzisiaj wiadomo, co do tej pory udało się zrobić. Wykonano:
- Prace rozbiórkowe,
- wzmocniono fundamenty budynku,
- wykonano znaczną część robót konstrukcyjnych,
- zamontowano zbiorniki retencyjne
Rozpoczęto także renowację elewacji. W najbliższym czasie prace na niej przeniosą się ze strony północnej na zachodnią i wschodnią. Natomiast na najwyższej kondygnacji budynku rozpocznie się montaż konstrukcji nowej więźby dachowej. Kontynuowane będą również roboty w zakresie wykonania nowych przyłączy do dworca – informują pracownicy PKP.
Dworzec przyjazny dla podróżnych i środowiska
Odremontowany obiekt ma spełniać współczesne standardy obsługi podróżnych. Ponadto po przebudowie, na dworcu mają pojawić się rozwiązania przyjazne środowisku. - W budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Ponadto planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej. Ciekawostką będą ogrody deszczowe suche, które powstaną w sąsiedztwie budynku. Na powierzchni 256 m kw. zostanie zasadzonych około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby – dodają pracownicy PKP.
Kiedy koniec przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej?
Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej realizowana jest w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Prace, które PKP prowadzi w Dąbrowie Górniczej polegają na kompleksowej przebudowie, historycznego, bo pochodzącego z 1888 roku dworca wraz z jego najbliższym otoczeniem. Koszt przebudowy to łącznie 15,62 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót budowlanych Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.