Puls Gdańska po raz trzeci przygotował zestawienie prędkości tramwajów w Polsce. Pod uwagę wzięto 173 linie tramwajowe z całej Polski. W rankingu, jaki utworzono, nie brano pod uwagę linii nocnych, weekendowych oraz turystycznych. W rankingu znalazło się miasto Częstochowa oraz ZTM. Miasto spod Jasnej Góry organizuje transport miejski na własną rękę, natomiast ZTM odpowiedzialny jest za organizację komunikacji miejskiej w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Częstochowa w rankingu ogólnopolskim wypadła dobrze, a nawet bardzo dobrze, bowiem została sklasyfikowana na 3. miejscu za Bydgoszczą i Poznaniem. Górnośląski Okręg Przemysłowy już tak sobie dobrze nie poradził, choć prędkość tramwajów w stosunku do 2022 roku wzrosła. Prędkość tramwajów, za które odpowiada ZTM sklasyfikowano na 11. miejscu.
Prędkość Tramwajów 2023 w Polsce. ZTM nisko w rankingu
Ranking ogólnopolski Pulsu Gdańska prezentuje się następująco:
- Bydgoszcz
- Poznań
- Częstochowa
- Toruń
- Olsztyn
- Kraków
- Szczecin
- Warszawa
- Grudziądz
- Gorzów Wielkopolski
- Górnośląski Okręg Przemysłowy
- Gdańsk
- Wrocław
- Łódź
- Elbląg
Prędkości szczytowe i pozaszczytowe tramwajów w Polsce. Tu ZTM również słabo wypada
To, na co często narzekają pasażerowie ZTM znajduje potwierdzenie w rankingu prędkości tramwajów 2023. Chodzi o prędkość linii i czas przejazdów z punktu początkowego do przystanku końcowego. Dyskusję w tym temacie wywołało wprowadzenie nowego cennika biletów kilka miesięcy temu. Wszystkie bilety dostępne w ZTM są czasowe. Najkrótszy - kosztujący 4 zł w aplikacji a 5 zł w wersji papierowej, obejmuje 20 minut jazdy. Pasażerowie podnosili, że przy tym, jak często tramwaje stają na światłach oraz jak często dochodzi do kolizji czy wypadków (nawet z udziałem tramwajów) 20 minut czasem starczy na przejazd zaledwie 3-4 przystanków. A trzeba pamiętać, że ZTM wkrótce ma wprowadzić bilety 5-minutowe, na których przy "dobrych" wiatrach, może się udać max 3 przystanki.
Z rankingu Pulsu Gdańska płynie więc dość smutny wniosek, w szczytowych godzinach korzystanie z tramwajów ZTM może zupełnie tracić sens, bowiem jak wynika z zestawienia, prędkości tramwajów w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym są dość niskie, a sam GOP jest sklasyfikowany na 11. miejscu. W przypadku rankingu prędkości pozaszczytowych nie jest lepiej, ale gorzej też nie. Prędkości tramwajów na Śląsku sklasyfikowano na 11. miejscu.
Częstochowa pod tym względem wypada o wiele lepiej. W przypadku prędkości szczytowej tramwajów zajmuje 2. miejsce, a pozaszczytowej 3. miejsce.
Średnie prędkości tramwajów na Śląsku
Jak podaje Puls Gdańska średnia prędkość tramwajów w szczycie wynosi 18,2 km/h. Poza szczytem jest to 18,1 km/h. Najszybszym tramwajem jest linia numer 35, która w szczycie osiąga prędkość 23,8 km/h, co klasyfikuje go na 7 miejscu w rankingu ogólnopolskim. Taką samą średnią prędkość osiąga również poza szczytem, co w rankingu ogólnopolskim daje mu 12. miejsce.
Twórcy rankingu trochę też usprawiedliwiają tak niską pozycję GOP w rankingu ogólnopolskim, tłumacząc to kompleksową modernizacją na sieci linii tramwajowych. - Z powodu prac remontowych w tym roku zawieszona pozostaje najkrótsza w Polsce, licząca ponad 1 kilometr linia nr 38 w Bytomiu. Szeroko zakrojone prace remontowe powodują, że liczba linii i ich trasy ulegają częstym i znaczącym zmianom - piszą autorzy rankingu dodając, że w chwili publikacji rankingu prędkości tramwajów 2023 siatka połączeń uległa kolejnej zmianie względem danych zebranych w raporcie.