Śląsko-Małopolska Dolina Wodorowa

i

Autor: Sandra Kruzel

Powstaje Śląsko-Małopolska Dolina Wodorowa. Śląsk chce być EKO.

2022-01-31 21:15

Śląsko-Małopolska Dolina Wodorowa jest inwestycją, w której produkowane będzie paliwo wodorowe. To zwrot ku poprawie środowiska oraz jakości życia mieszkańców.

Doliny Wodorowe to inwestycje, dzięki którym magazynowanie energii stanie się łatwiejsze. To właśnie w nich produkowane będzie paliwo wodorowe, wykorzystywane później w przemyśle. Powstanie Doliny jest realizacją Polskiej Strategii Wodorowej, która została opublikowane w grudniu ubiegłego roku. To także bardzo ważny i znaczący krok w stronę innowacyjności i dekarbonizacji polskiej gospodarki. Warto również dodać, że Polska jest jednym z czołowych producentów wodoru na świecie. Doliny wodorowe mają także znaczący wpływ na środowisko.

- Zapewnienie czystego powietrza z wyeliminowania bardzo emisyjnych negatywnie oddziałujących na środowisko źródeł energetycznych jak przykładowo węgiel, wykazują konieczność poszukiwania rozwiązań, które będą właśnie gwarantowały zero emisyjność i pozyskanie źródeł energii, które nie będą negatywnie oddziaływały na środowisko - mówi Paweł Kolczyński Wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu

Powstanie Doliny Wodorowej na Śląsku ma ogromny wpływ na rozwój regionu. Paliwo wodorowe wykorzystywane będzie w przemyśle, ale również w transporcie publicznym oraz energetyce czy też ciepłownictwie.

Głównym celem dla którego zostanie wykorzystane paliwo wodorowe będą autobusy nim zasilane. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje zakupić jak na razie 20 takich autobusów. Jak podkreśla Kamila Rożnowska Rzecznik Prasowy GZM autobusy te są podobne do tych elektrycznych.

- On od tego bateryjnego, które znamy z naszych ulic, różni się właśnie sposobem zasilania. Autobus bateryjny jest ładowany w stacji ładowania, natomiast wodorowy jest tankowany wodorem, a następnie na jego pokładzie znajduje się taka mini elektrownia, gdzie w ogniwie paliwowym ten wodór przekształcany jest w prąd, który zasila później pojazd.

Autobusy zasilane wodorem będą wykorzystywane na trasy dłuższe, ponieważ nie wymagają one tak rozbudowanej sieci ładowarek.  Szacuje się, że jedno tankowanie pozwoli na przejechanie około 300 lub 400 kilometrów. Jedynym skutkiem ubocznym paliwa wodorowego jest powstawanie pary wodnej. Paliwo to także wykorzystywane będzie w dostarczaniu energii do domów czy mieszkań.

Do tej pory Doliny Wodorowe powstały m.in. na Dolnym Śląsku i Podkarpaciu. Członkami Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej stali się reprezentanci m.in. spółek energetycznych i paliwowych, uczelni wyższych i instytutów badawczych, samorządów, organizacji biznesowych.