W woj. podkarpackim na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica drążony będzie tunel. Do prac wykorzystana zostanie specjalna maszyna o długości 112 metrów i średnicy tarczy 15,2 metrów.
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) sprowadzana jest z Hiszpanii. Największe elementy maszyny przypłynęły z hiszpańskiego portu Santander do Szczecina, a następnie zostały przetransportowane barkami i pontonami po Odrze do Opola. W dalszą podróż sprzęt ruszy drogą.
Maszynę rozłożono na części, ale i tak niektóre z jej elementów mają duże rozmiary i wagę, co jest dodatkowym utrudnieniem w transporcie kołowym. Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. Od momentu, kiedy ta skomplikowana operacja się rozpocznie, będziemy na bieżąco i szczegółowo informować o postępach, jak również o utrudnieniach, z jakimi trzeba będzie się liczyć – informuje GDDKiA.
Trzy konwoje o długości 4,5 km, jadące 10 km/h
Z Opola do Rzeszowa ruszą trzy konwoje. Cały transport będzie się składał z czternastu zestawów transportowych. - Do przewozu największych elementów wykorzystane zostaną zestawy o bezprecedensowych wymiarach - szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniesie 500 ton! Będą się składały z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego - pchającego, który będzie zamykał zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) będą szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m - podaje szczegóły transportu GDDKiA.
Łączna długość transportowanych części razem z przewożącymi je pojazdami wyniesie około 4,5 km długości. Czas przejazdu między pierwszym i ostatnim zestawem wyniesie około pół godziny.
Transport będzie poruszał się z maksymalną prędkością 10 km/h. Ze względu na gabaryty i planowaną prędkość jeden przejazd zajmie około 20-25 dni. Ostatni z transport dotrze na plac budowy najpóźniej z końcem stycznia 2023 r.
Utrudnienia na drogach woj. śląskiego
Transport będzie odbywał się wyłącznie w godzinach nocnych, pomiędzy 22 a 6. W trakcie transportu wystąpią zwężenia pasów, czy nawet przeniesienie ruchu na drugą jezdnię. Wystąpią też okresowe wyłączenia z użytkowania odcinki dróg, co będzie wiązać się z objazdami.
Jak informuje GDDKiA ładunki rozpoczną podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotrą na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport pojedzie m.in. autostradą A4, dalej przez węzeł Gliwice Sośnica wjedzie na A1, a następnie poruszał się będzie S8 w kierunku Warszawy. Dalej mostem w ciągu S2, gdzie przekroczy Wisłę i na S17 w kierunku Lublina. Stąd skieruje się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia. O aktualnych utrudnieniach GDDKiA będzie informować na bieżąco.