Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą to miejsce, gdzie nauczyciele ze szkół uczą się pracy z uczniami potrzebującymi kształcenia specjalnego.
Z programu pilotażowego w Sosnowcu korzysta 5 szkół, z których nauczyciele mają dostęp do specjalistów oraz fachowego sprzętu. Dzięki takim spotkaniom pedagodzy wiedzą na przykład jak postępować, gdy do klasy trafi dziecko ze spektrum autyzmu.
- To problem akceptacji, to problem zrozumienia. To problem nauczenia się innego podejścia do dziecka. Przetrenowania przez nauczyciela innych zachowań, zrozumienia jak zorganizować klasę, która przyjmuje takiego ucznia z deficytami, jak go wspierać i jak mu pomagać opierając się na jego mocnych stronach. Poprowadzić go tak, by było pięknym człowiekiem, fajnym obywatelem, który sobie radzi w życiu - powiedziała nam lider sosnowickiego Centrum Iwona Durek.
Efekty tych spotkań są już widoczne.
- Otwierają się oczy na tą inność i zaskoczenie. Ojej to tak? No tak, tylko trzeba tego dotknąć, trzeba to zrozumieć z innej strony. Często pokazujemy nauczycielom jak to wygląda z pozycji wózka inwalidzkiego, z pozycji ograniczonych zmysłów. Te treningi dla nauczycieli również są bezcenne ponieważ pokazują tą drugą stronę. Poczuj to co czuje Twój uczeń, a zobaczysz zupełnie inny świat - dodaje Iwona Durek.
W Polsce działają 23 Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację.
Do szkół ogólnodostępnych uczęszcza prawie 70 procent dzieci z orzeczeniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.