Pomysł na budowę Nowego Centrum Gliwic sięga prezydentury Zygmunta Frankiewicza. W ramach inwestycji zaplanowano m.in. budowę Centrum Przesiadkowego, która rozpoczęła się w 2020 roku. Obiekt oddano do użytku pod koniec zeszłego roku.
Równocześnie trwały prace nad przebudową układu drogowego po południowej stronie dworca. Kompleksowa metamorfoza objęła m.in. ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, fragment ul. Zwycięstwa, plac przed dworcem, ulice Okopową i Na Piasku, plac Piastów oraz odcinki ul. Jagiellońskiej, Traugutta i Tarnogórskiej. Swoje oblicze zmieniły także ulice ks. Hlubka i Piwna. Wprowadzono tam nową organizację ruchu, uwzględniającą działalność firm, przedsiębiorstw i restauracji z nowo oddanego kompleksu biurowców przy ul. Piwnej.
Zobacz, jak zmieniła się przestrzeń w okolicy dworca kolejowego w Gliwicach. Tak prezentuje się dziś Nowe Centrum Gliwic:
Nowe Centrum Gliwic: co się zmieniło?
W ramach inwestycji przebudowano łącznie ok. 1,3 km chodników i jezdni, utworzono ponad 700 m ciągów pieszo-rowerowych i zadbano o nowe przejścia dla pieszych. Wymieniona została infrastruktura podziemna, kolidująca z inwestycją. W okolicy dworca pojawiła się fontanna oraz nowa zieleń: stworzono rabaty z bylinami, trawami i krzewami i posadzono 158 drzew. Na placu dworcowym rośnie teraz 20 platanów klonolistnych, 16 głogów i 7 tulipanowców, a w planach są kolejne nasadzenia.
Przearanżowano także przestrzeń skweru Europejskiego, stworzonego przed 7 laty nad tunelem DTŚ. Posadzono tam ponad 60 tys. kwiatów, roślin cebulowych i krzewów. Wzdłuż alejek stanęły wygodne ławki i leżaki, a także nowoczesne pergole.
Ile kosztowało Nowe Centrum Gliwic?
Koszt przebudowy układu drogowego po południowej stronie gliwickiego dworca wyniósł ok. 49,6 mln zł. Inwestycja została sfinansowana z budżetu miasta przy wsparciu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w ramach Funduszu Odporności (5,4 mln zł).