Rybnik pozyskał rekordowe dofinansowanie. Ponad 93 mln zł unijnej dotacji
Rybnik do dawna był przygotowany na przebudowę ul. Mikołowskiej. Gotowy był projekt modernizacji drogi oraz pozwolenie na budowę. Brakowało jedynie pieniędzy. Szacunkowy koszt rozbudowy znacznie przewyższał możliwości budżetowe miasta.
W 2021 roku kosztem 900 tys. zł udało się wyasfaltować ulicę od skrzyżowania skrzyżowania z ulicą Sosnową do granicy miasta. Dwa lata później zrealizowano pierwszy etap przebudowy, polegający na budowie nowego wiaduktu nad dawną linią kolejową oraz mostu nad rzeką Rudą.
Dlatego wiadomość o dofinansowaniu inwestycji wywołała ogromną radość w rybnickim magistracie. Kwota unijnej dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi ponad 93 mln zł. To trzecia najwyższa dotacja w historii rybnickiego samorządu na pojedynczy projekt. Więcej pieniędzy udało się pozyskać jedynie na budowę kanalizacji sanitarnej i drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna.
To równocześnie pierwszy sukces magistratu w pozyskiwaniu środków unijnych w ramach nowej perspektywy finansowej 2021-2027. W połowie 2023 roku można było składać pierwsze wnioski o dofinansowanie m.in. budowy lub rozbudowy dróg wojewódzkich.
Tak wygląda ul. Mikołowska w Rybniku z lotu ptaka:
Przebudowa ul. Mikołowskiej. Co ma na celu i co się zmieni?
Przebudowa ul. Mikołowskiej (DW 925) dotyczy odcinka o długości ponad 3,6 km od mostu na rzece Ruda do granicy z gminą Czerwionka-Leszczyny.
W zakresie drugiego etapu znajduje się przebudowa drogi na pozostałym odcinku wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W ramach inwestycji powstanie m.in. całkowicie całkowicie nowa konstrukcja jezdni i odwodnienie drogi, chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie, sygnalizacja świetlna i przystanki autobusowe. Realizacja drugiego etapu planowana jest na lata 2025-2026.
Jak tłumaczy rybnicki magistrat, podstawowym celem inwestycji jest poprawa dostępności do istotnego elementu sieci TEN-T tj. autostrady A1 od strony Rybnika.
Na liście celów szczegółowych znalazły się:
- poprawa warunków i bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez m.in. uzyskanie parametrów drogi głównej oraz zwiększenie nośności nawierzchni do 115 kN/oś
- ochrona środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie oddziaływań akustycznych, emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz uporządkowanie gospodarki wód opadowych i roztopowych
- zwiększenie atrakcyjności stref gospodarczych zlokalizowanych wzdłuż ul. Mikołowskiej w Rybniku
- poprawa jakości komunikacji na osi Rybnik (subregion zachodni) - Metropolia GZM (subregion centralny), a także z peryferyjną dzielnicą Kamień
Warto wspomnieć, że obecnie Zarząd Dróg Wojewódzkich realizuje inwestycję będącą uzupełnieniem inwestycji miasta. Chodzi o przebudowę DW 925 od granicy Rybnika i Czerwionki-Leszczyn aż do Rudy Śląskiej. Po realizacji obu zadań, które powinny być gotowe do końca 2026 roku, mieszkańcy regionu zyskają jednolity przebudowany ciąg drogowy o długości prawie 30 km.