Centrum Szczekocin

i

Autor: Wikimedia

Wiadomości

Obwodnica Szczekocin ma być ukończona w trzy lata. GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę

2024-12-04 9:09

Rządowy program budowy 100 obwodnic działa także w województwie śląskim. Katowicki oddział GDDKiA ogłosił przetarg na budowę obwodnicy omijającej centrum Szczekocin i Goleniowy. Droga Krajowa nr 78 zmieni przebieg na odcinku ponad 13 km.

Trasa DK 78 to obecnie najszybsze połączenie Śląska z województwem świętokrzyskim. Każdej doby przejeżdża nią tysiące samochodów osobowych oraz ciężarowych. Droga wiedzie przez centrum Szczekocin i przecina na pół położoną niedaleko wieś Goleniowy. Ogromny ruch jest uciążliwy nie tylko dla kierowców, ale przede wszystkim dla mieszkańców, którzy wielokrotnie protestowali i manifestowali niezadowolenie zatrzymując samochody w czasie pikiet. Ich prośby wreszcie zostały wysłuchane. Powstanie 13-kilometrowa obwodnica Szczekocin omijająca także szerokim łukiem Goleniowy.

Jaki przebieg będzie miała obwodnica Szczekocin

Obwodnica Szczekocin będzie ostatnią częścią nowego lub remontowanego przebiegu DK78 od Siewierza do granicy z woj. świętokrzyskim.

Początek obwodnicy ma znajdować się w Zawadzie Pilickiej, a koniec w miejscowości Moskorzew na terenie woj. świętokrzyskiego. Trasa pobiegnie po nowym śladzie, po północnej stronie obecnej DK78. Kierowcy jadący w stronę Kielc pozostawią Szczekociny z prawej strony. Nie będą musieli wjeżdżać do centrum, stać na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i przejeżdżać wąskim zakrętem obok kościoła przy rynku. Ominą także Goleniowy, gdzie dla bezpieczeństwa pieszych przechodzących przez drogę ustawiono znaki ograniczające prędkość do 40 km/h.

Zobacz przebieg drogi na mapach

Obwodnica Szczekocin będzie jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu klasy GP, czyli głównej ruchu przyspieszonego. W obrębie węzła na skrzyżowaniu DK78 z DK46 w Szczekocinach przewidziano odcinek dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Trasa będzie przebiegała po terenach rolniczych, uprawnych i - częściowo - zabudowanych.

Na tym odcinku powstaną m.in. mosty nad rzeką Krztynią, wiadukty nad drogami gminnymi oraz nad DK46 w Szczekocinach, most nad rzeką Pilicą, wiadukt nad DK78 w ciągu drogi powiatowej Bógdał - Szczekociny, a także wiadukt nad linią kolejową nr 64. Będzie też jedno przejście dla dużych zwierząt i więcej przejść dla zwierząt małych i płazów.

Przewidziano również węzeł drogowy w Szczekocinach, skrzyżowania, jezdnie dodatkowe, ciągi piesze, pieszo-rowerowe, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa. Przebudowana zostanie infrastruktura kolidująca z drogą, powstaną urządzenia ochrony środowiska, w tym dotyczące odwodnienia drogi. Całość uzupełnią nasadzenia zieleni ochronnej i naprowadzającej (zwierzęta do bezpiecznych dla nich przejść).

Śląsk Radio ESKA Google News
Autor:

Przebudowa trasy DK78

Budowane w rządowym programie obwodnice kolejno: Kroczyc, Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów będą kontynuacją powstających już obwodnic Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Zgodnie z zamysłem GDDKiA poprowadzone będą one w zdecydowanej większości po nowym śladzie, wytyczonym na niezurbanizowanym terenie, jako droga główna ruchu przyspieszonego o przekroju jednojezdniowym.

Ogółem GDDKiA zamierza przebudować lub wybudować w nowym śladzie całość liczącego prawie 55 km przebiegu DK78 we wschodniej części woj. śląskiego - od obwodnicy Siewierza w ciągu DK78 (krzyżującej się z drogą nr 91, dawną gierkówką) do granicy woj. świętokrzyskiego.

Powstające już południowe obejście Zawiercia i sąsiedniej Poręby o łącznej długości 24,3 km ma być nowym, dwujezdniowym przebiegiem DK78, zaczynającym się na końcu zbudowanej w poprzednich latach dwujezdniowej obwodnicy Siewierza. Za Zawierciem DK78 przejdzie ono w przygotowywane w programie budowy 100 obwodnic trzy nowe jednojezdniowe odcinki (i jeden planowany do przebudowy), do granicy województwa.

Pierwszym elementem jest budowana od marca 2022 r. pierwsza część dwujezdniowej obwodnicy Poręby i Zawiercia (umowę w trybie projektuj i buduj podpisano w grudniu 2019 r.; pierwotny termin ukończenia blisko 17-kilometrowego dwujezdniowego odcinka przypadał w kwietniu 2023 r., jednak w kolejnych aneksach wydłużano go, obecnie do 25 kwietnia 2025 r.). Kontrakt za pierwotnie 414,7 mln zł ma konsorcjum Kobylarnia/Mirbud.

Zobacz zdjęcia

18 listopada br. GDDKiA zamówiła zaprojektowaną już budowę drugiej części dwujezdniowej obwodnicy Zawiercia w ciągu DK78. 7,5-kilometrowy odcinek powinien powstać za ponad 234 mln zł do wiosny 2028 r. (Polaqua za ponad 234 mln zł). Obie części obwodnicy Poręby i Zawiercia powstają w Rządowym Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) do 2030 r. jako zadanie kontynuowane z programu na lata 2014-23.

Południowa obwodnica Zawiercia ma przejść bezpośrednio w jednojezdniowe obwodnice miejscowości Kroczyce, Pradła oraz Szczekociny i Goleniowy. Na obwodnicę Kroczyc o długości ok. 9,1 km umowę podpisano w połowie października br. Firma NDI z Sopotu ma ją wykonać za 162,3 mln zł do kwietnia 2027 r.

W przetargu na obwodnicę Pradeł (płynnie przechodzącą z obwodnicy Kroczyc) o długości ok. 9,1 km, z podobnym terminem wykonania do kwietnia 2027 r. również wybrano ofertę NDI za 162,3 mln zł (GDDKiA szacuje, że umowę podpisze jeszcze w grudniu br.).

Projektanci pracują obecnie nad dokumentacją rozbudowy kolejnego odcinka DK78 Pradła – Irządze (do Zawady Pilickiej). W tym miejscu nie ma potrzeby omijania istniejących miejscowości; w Zawadzie Pilickiej rozpocznie się zamawiana teraz obwodnica Szczekocin i Goleniów.

DK78 na całym tym odcinku prowadzi z Górnego Śląska w kierunku Kielc. Między Tarnowskimi Górami i Siewierzem przebiega w sąsiedztwie portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także węzła A1 i trasy S1 wiodącej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu (w przyszłości także S11 w stronę m.in. Wielkopolski).

Wielki Quiz z wiedzy o znakach drogowych. Słabi kierowcy odpadną już na 2 pytaniu!
Pytanie 1 z 10
O czym ostrzega ten znak?
O czym ostrzega ten znak?