Katowice stawiają na integrację transportu. Nowy węzeł przesiadkowy na ul. Św. Jana zrewolucjonizuje centrum miasta?
Katowice zyskają nowoczesny węzeł przesiadkowy, który ma na celu zintegrowanie różnych form transportu miejskiego. Urząd Miasta Katowice poinformował o podpisaniu umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie budowy węzła przesiadkowego na ul. Św. Jana. Koszt inwestycji to prawie 7,5 mln zł, z czego ponad 5 mln zł pochodzi z dofinansowania.
Nowy węzeł przesiadkowy ma połączyć transport tramwajowy, autobusowy i rowerowy, tworząc spójny system komunikacji miejskiej. Pod wiaduktami kolejowymi, które przebiegają nad ul. Św. Jana, zaplanowano dwa zintegrowane perony tramwajowo-autobusowe oraz 12 stanowisk do parkowania rowerów. W ramach projektu powstanie również droga rowerowa łącząca ul. Wojewódzką i Dworcową.
Nowy węzeł przesiadkowy w Katowicach połączy miasto tunelem?
Kolejnym elementem, który ma zintegrować węzeł przesiadkowy, jest tunel łączący go z dworcem kolejowym. Budowę tunelu przewidują PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach modernizacji katowickiego węzła kolejowego.
Zobacz zdjęcia
Co zaoferuje nowy węzeł przesiadkowy mieszkańcom Katowic?
Projekt przewiduje montaż nowoczesnego oświetlenia LED oraz monitoringu, a także ławek i koszy na śmieci. Obiekt ma być w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Naczelnik wydziału transportu Urzędu Miasta Katowice, Bogusław Lowak, zapowiedział zmiany w układzie drogowym w rejonie węzła przesiadkowego.
Po przebudowie autobusy i tramwaje będą zatrzymywać się na wydzielonych dla nich pasach ruchu przy peronach, które zostaną zlokalizowane pod wiaduktami kolejowymi. Dla pozostałych pojazdów pozostanie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku – wyjaśnił Bogusław Lowak.
Kiedy Katowice zyskają nowe centrum przesiadkowe?
Zgodnie z informacjami podanymi przez Urząd Miasta Katowice, węzeł przesiadkowy powinien być gotowy najpóźniej w 2029 r. Termin rozpoczęcia prac jest jednak uzależniony od harmonogramu inwestycji prowadzonej przez PKP PLK.

Przebudowa stacji Katowice – element większego planu
Przebudowa stacji Katowice to element kluczowego zamówienia w ramach modernizacji połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Największy z kontraktów PKP PLK podpisały w 2024 r. z konsorcjum Torpol-Intop - za 4,184 mld zł brutto. Obejmuje on rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Perspektywa realizacji wszystkich prac na katowickim węźle to 2028 r. Do tego czasu ruch pociągów przez Katowice jest w różny sposób ograniczany. Ograniczenia dotyczą także ruchu drogowego i transportu publicznego, m.in. zamykane są na czas rozbiórki i odbudowy kolejne wiadukty w mieście - łącznie ma to dotyczyć 14 obiektów.
Zobacz zdjęcia