Arkadiusz Klucznik zmarł nagle w wieku 58 lat. Smutną informację przekazało Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów. Jeszcze 22 marca cieszył się premierą swojego najnowszego przedstawienia pt. "Obcy w lesie" w Zdrojowym Teatrze Animacji w Jeleniej Górze. Przyczyna śmierci nie jest znana.
Kim był Arkadiusz Klucznik
Arkadiusz Klucznik był przede wszystkim znanym i cenionym artystą oraz pedagogiem. Specjalizował się w trudnej odmianie teatru maski. Przedstawienia adresował głównie do dzieci, ale także do ich rodziców.
Był absolwentem Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu (specjalizacja: aktorstwo), Wydziału Sztuki Lalkarskiej PWST w Białymstoku (specjalizacja: reżyseria) oraz Podyplomowego Studium „Marketing w Kulturze” Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. W ostatnim czasie związany był z Jelenią Górą, lecz ciepło wspominają go także inne wiodące ośrodki teatrów lalkarskich w Będzinie, Lublinie i Wrocławiu.
Jako artysta i pedagog pracował na wszystkich kontynentach, promując kulturę naszego kraju. Dziękujemy Arku, odpoczywaj - napisali artyści Teatru ROZBARK.
Arkadiusz Klucznik - cudowny uśmiech, cudowne serce, radość, ciepło, energia. Nie szczędził jej nikomu. Dlaczego? - napisała Bożena Olizarowicz, aktorka Teatru Nowego w Poznaniu.
Zawsze uśmiechnięty, z poczuciem humoru, doceniał artystów różnej "maści". Dawał szansę awangardowemu podejściu do sztuki. Dawał poczucie, że to co robi muzyk, aktor jest ważne, może być godnie wynagrodzone i że każda "artystyczna osoba" jest wyjątkowa. Słuchał, dawał wskazówki, doceniał talenty. To było niezwykłe doświadczenie i zaszczyt pracować z NIM i dla Niego. Dziękuję - napisała artystka Agnieszka Kołczewska Bębny.
Dokonania artystyczne Arkadiusz Klucznika
W latach 1991 – 1993 pracował jako aktor w Teatrze Rozrywki w Chorzowie oraz we Wrocławskim Teatrze Lalek, a następnie jako reżyser w teatrach w Polsce i zagranicą. Od 1991 roku wykładowca akademicki na wrocławskim Wydziale Lalkarskim AST oraz Polytechnic of Art w Turku (Finlandia), Wyższej Szkoły Mediów ARTo w Jarvenpaa (Finlandia), Bilkent University i Hacettepe University w Ankarze (Turcja). Prowadzi wykłady, zajęcia i warsztaty w uczelniach i ośrodkach teatralnych na świecie – Salihara Theatre Center (Dżakarta; Indonezja), Narodowa Akademia Teatralna (Kijów; Ukraina), Shota Rustaveli Theatre and Film University (Tblilisi; Gruzja), Cukurova Univerity (Adana; Turcja), Akademia Teatralna JAMU (Brno; Czechy), Al Harah Studio (Beit Jala; Palestyna) oraz Thammasat Univerity (Bangkok; Tajlandia).
Na rodzimej uczelni jest recenzentem prac magisterskich, dysertacji doktorskich i spektakli dyplomowych.
Na stałe współpracował z UNICEF – Australia na Papui (Indonezja), prowadząc zajęcia dla studentów (STKIP Muhammadiyah Islamic University w Sorong) oraz trenerów UNICEF na polu aktywizacji sposobów edukacji dzieci i dorosłych za pomocą teatralnych metod dramowych.
W 1999 roku otrzymał stypendium rządu Finlandii i Polski, co umożliwiło mu studia na Wydziale Reżyserii Światła Akademii Teatralnej w Helsinkach.
Ma na swoim koncie 56 reżyserii teatralnych w teatrach w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Rabce, Lublinie, Kielcach, Zielonej Górze, Szczecinie, Wałbrzychu, Gdańsku, Rzeszowie, Łodzi, Będzinie, Lublinie oraz za granicą – w Turcji (Izmir), Słowacji (Trnava) Finlandii (Kangasala, Joensuu, Iisalmi).
W pracy artystycznej i dydaktycznej interesuje się teatrem muzycznym (temat doktoratu) oraz orientem w teatrze i teatrem orientu (temat autoreferatu habilitacyjnego). W pracy dydaktycznej zajmuje się teatrem lalek i teatrem maski, ze szczególnym uwzględnienie antycznej maski oraz maski zwierzęcej. Jego twórczość reżyserska skupia się w większości na młodym widzu – dzieciach i młodzieży – i użyciu funkcji poznawczej teatru, jako narzędzia edukacji.
W latach 2001 – 2003 był Vice-Prezydentem POLUNIMA – polskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Lalkarzy UNIMA. W latach 2010\17 był skarbnikiem Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów oraz przedstawicielem teatrów lalek w zarządzie Stowarzyszeniu Dyrektorów Teatrów.
Pełnił funkcję Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Teatru Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie (2001 – 2005) oraz Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie (2007 – 2017). Obecnie jest współpracownikiem artystycznym i reżyserem powstającego Teatru Kameralnego w Bydgoszczy.
