- Katowice zajęły w tym roku pierwsze miejsce w rankingu miast zrównoważonej mobilności w kategorii pojazdy miejskie i komunalne, a także drugą pozycję w kategoriach: czyste powietrze – świadomość problemu i infrastruktura, opracowanym przez Politykę Insight i Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych. To wynik, który pokazuje, że nasze szerokie działania w tym obszarze są zauważalne. Inwestujemy w różnicowany tabor autobusowy – mamy zarówno autobusy elektryczne, jak i spalinowe, a teraz flotę naszego katowickiego PKM uzupełniliśmy o autobusy z napędem hybrydowym. Głównym celem jest zapewnienie komfortu podróży naszym mieszkańcom, ale i nie zapominamy o wpływie pojazdów na środowisko – podkreśla prezydent Katowic Marcin Krupa.
Gdzie spotkamy autobusy hybrydowe
Po dostarczeniu każdego z pojazdów przez producenta dział techniczny na miejscu dokonał przeglądu i sprawdził jego zgodność ze specyfikacją zamówienia. Autobusy po zarejestrowaniu zostały zgłoszone do organizatora transportu, aby zaprogramować w nim system ŚKUP nowej generacji. Dopiero po takim przygotowaniu, każdy autobus może wozić mieszkańców Katowic. Autobusy hybrydowe obsługują linie: 133, 43, 130, 7, 296, M101, 30, 37, 110, 657, 674, 673.
Nowoczesny napęd i wiele udogodnień
Autobusy hybrydowe stanowią nowoczesne rozwiązanie we współczesnym miejskim transporcie. To efekt połączenia dwóch typów silników – elektrycznego i spalinowego, który spełnia normę EURO 6. Silnik elektryczny charakteryzuje się większą sprawnością w stosunku do silnika spalinowego co w codziennej eksploatacji przekłada się na znaczące oszczędności w zużyciu paliwa. Oprócz nowoczesnego napędu pojazdy są wyposażone w wiele udogodnień dla pasażerów – to m.in. dwustrefowa klimatyzacja, ładowarki USB, Wi-Fi i elektroniczne tablice informacyjne. Każdy z autobusów 12-metrowych posiada 32 miejsca siedzące, a jednorazowo może przewieźć do 85 pasażerów, natomiast w autobusach 18-metrowych liczba miejsc siedzących wynosi 43, a przewieźć można maksymalnie 130 pasażerów. Łącznie PKM Katowice ma do dyspozycji 22 autobusy hybrydowe – 5 przegubowych i 17 jednoczłonowych, a ich koszt wyniósł ponad 50 mln zł.
Inwestycje w nowoczesny transport
- Bardzo się cieszę, że nasz katowicki tabor wzbogaca się tak szybko w nowe pojazdy i inną infrastrukturę i staje się coraz bardziej nowoczesny. Dzięki temu możemy faktycznie mówić o ekologicznym transporcie, a także być w czołówce miast nowoczesnej mobilności, a to same zyski dla naszych pasażerów, mieszkańców Katowic – ponieważ mają wiele udogodnień dla podróżujących, a także nie zanieczyszczają środowiska, przez co wszyscy oddychamy czystszym powietrzem – podkreśla Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.