Odcinek DW nr 934 Imielin - Chełm Śląski w Bieruniu jest w przebudowie
To liczące ok. 18 km połączenie drogi ekspresowej S1 w Mysłowicach ze skrzyżowaniem z drogą krajową nr 94 w Bieruniu (ze światłami). Wiedzie tamtędy najkrótsza trasa z centralnej części woj. śląskiego do Oświęcimia i południowo-zachodniej części woj. małopolskiego.
Na skrzyżowaniu i przejeździe w Bieruniu często tworzą się korki. Przejazd DW934 w tym miejscu przecina linie kolejowe nr 138 Oświęcim - Katowice i nr 885 Nowy Bieruń - KWK Piast. Na pierwszej z nich odbywa się ruch pasażerski (w pobliżu znajduje się stacja Bieruń Nowy). Druga z nich, o charakterze towarowym, ma być częścią planowanego do odbudowy połączenia Tychy - Oświęcim.
Na DW nr 934 powstaną rondo przy DK44 i tunel pod koleją
We wtorek urząd marszałkowski woj. śląskiego poinformował o inwestycji, która ma być realizowana od czerwca 2024 r. do września 2026 r. Szacunkowy koszt to 69,3 mln zł brutto. Od 11 marca br. katowicki ZDW prowadzi przetarg na realizację robót budowlanych.
Zakres przedsięwzięcia obejmie: przebudowę DW 934 na odcinku 0,6 km wraz z przebudową skrzyżowania z DK 44 (budowa ronda), przebudowę DK 44 na odcinku 0,3 km, budowę tunelu pod liniami kolejowymi wraz z przebudową układu torowego oraz urządzeń SRK, budowę ścian szczelinowych, a także budowę chodników i ścieżek rowerowych oraz innej potrzebnej infrastruktury.
„Podpisanie umów i rozpoczęcie robót budowlanych planowe jest w II kwartale 2024 r. Planowany termin realizacji robót budowlanych i oddania inwestycji do użytkowania to 28 miesięcy od dnia podpisania umowy” - przekazał Sławomir Gruszka, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego.
DW934 jest uzupełnieniem kluczowej sieci drogowej regionu, łącząc S1 i DK44
Planowana do jesieni br. przebudowa sąsiedniego liczącego 9 km odcinka DW934 między Imielinem i Chełmem Śląskim jest współfinansowana środkami Programu Inwestycji Strategicznych. Katowicki ZDW podpisał wartą 148 mln zł umowę na te roboty ze spółką koncernu Strabag w połowie 2022 r.
Przebudowywany jest odcinek DW934 od skrzyżowania z ul. Miarki i Dobrą w Imielinie do przejazdu kolejowego w Bieruniu. Inwestycja przewiduje przebudowę konstrukcji drogi pod kątem obciążenia osi 115 kiloniutonów na oś i klasy technicznej „G”. Szerokość jezdni jest ujednolicana do 7 m. Przebudowywane są skrzyżowania i chodniki, z założeniem ich dostosowania do ruchu rowerowego.
DW934 jest uzupełnieniem kluczowej sieci drogowej regionu, łącząc S1 i DK44. Jest to jeden z głównych szlaków dojazdu m.in. do kopalni Piast w Bieruniu czy terenów przemysłowych, na których znajduje się m.in. należąca do koncernu Stellantis tyska fabryka FCA. DW934 jest drogą o znaczeniu tranzytowym dla dostawców i dystrybutorów, a także dla mieszkańców dojeżdżających do pracy.
Źródło: PAP/Mateusz Babak.