Podpisano umowę na przebudowę mostu w centrum Zabrze
W ubiegłym tygodniu zakończono postępowanie przetargowe. Przebudową mostu zajmie się Przedsiębiorstwo Inżynieryjne "IMB-Podbeskidzie" ze Skoczowa. Umowa z wykonawcą prac została podpisana 12 czerwca br. Koszt przebudowy to ponad 4,72 mln zł z czego ponad 4,188 mln władze miasta pozyskały z dotacji celowej w ramach Funduszu Odporności.
- Stary, wysłużony most nad Bytomką w ciągu ul. Jagiellońskiej zostanie rozebrany, a w jego miejscu wybudowany zostanie nowy wraz z infrastrukturą podziemną - informują urzędnicy z Zabrza.
Prace obejmą przebudowę jezdni na długości ok. 63 metrów i szerokości 7 metrów z nawierzchni asfaltowej wraz z odwodnieniem oraz przebudowę chodników na długości ok. 126 metrów o nawierzchni z kostki betonowej. W zakres inwestycji wchodzi również budowa kanału technologicznego, przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej (kanalizacja deszczowa i sanitarna, sieć wodociągowa, gazowa, energetyczna) oraz oświetlania ulicznego.
Inwestycja powinna zostać zakończona w ciągu 11 miesięcy od daty podpisania umowy, czyli do maja 2025 roku.
Przygotowania do przebudowy trwały blisko 3 lata
Most nad Bytomką znajduje się niedaleko skrzyżowania ul. Jagiellońskiej z ul. Słodczyka. Został zamknięty dla ruchu kołowego 26 czerwca 2021 roku z powodu przed awaryjnego stanu technicznego. Decyzję podjęto na podstawie ekspertyzy przeprowadzonej w maju 2021 roku.
Jak informował Miejski Zarząd Dróg w Zabrzu, marcu 2022 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy mostu. Znajduje się on w centrum miasta, w zwartej zabudowie, dlatego w projekcie konieczne było wprowadzenie zmodyfikowanych rozwiązań technicznych. Projekt zakładał konieczny dojazd do podwórka posesji przy moście oraz planowany przebieg metropolitarnej ścieżki rowerowej nr 4 w ramach Śląskiej Sieci Tras Rowerowych. Minister Infrastruktury musiał wyrazić zgodę na odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych. Taką zgodę wydano w grudniu 2022 roku.
W związku z planowaną budową ścieżki rowerowej most zostanie poszerzony, co wymaga wycinki 10 drzew i 150 m2 krzewów, na co z kolei potrzebna była zgoda Marszałka Województwa Śląskiego. Dopiero po skomplementowaniu wszystkich dokumentów możliwe było ogłoszenie postępowania przetargowego.