Miasto Katowice

i

Autor: mat. prasowy

Miasto Katowice buduje kolejne drogi rowerowe!

2020-08-21 8:00

W sierpniu dobiegła końca budowa dwóch dróg rowerowych na południu Katowic o łącznej długości 4,4 km. Na tym jednak nie koniec, bo już za kilka dni rozpocznie się budowa dwóch kolejnych dróg rowerowych, w centralnej i północnej części miasta, o łącznej długości 2,4 km. Łącznie Katowice przeznaczą na wspomniane inwestycje ponad 8 mln zł.

Jak mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic, miasto inwestuje znaczne środki w rozbudowę infrastruktury rowerowej. W zeszłym roku wydano na ten cel ponad 6 mln zł, a w tym roku zarezerwowano w budżecie około 18 mln zł. - Naszym celem jest połączenie wszystkich dzielnic miasta komfortowymi drogami rowerowymi z centrum - mówi prezydent i przypomina, że realizując ten cel w latach 2014-2019 w Katowicach wybudowano 28 km dróg rowerowych. – Do tematu rowerów podchodzimy systemowo. Traktujemy je jako środek nie tylko rekreacji, ale też transportu. Dlatego poza rozbudową dróg rowerowych kładziemy także nacisk na rozwój sieci rowerów miejskich. W 2015 r. testowaliśmy 3 wypożyczalnie – dziś jest już ich 82, a docelowo będzie 150 – dodaje prezydent.

Nowe drogi rowerowe w Katowicach

Na początku sierpnia zakończyła się budowa 2,7-kilometrowego odcinka drogi rowerowej, która połączyła Rondo Huchrackiego w Panewnikach z ul. Medyków. Z kolei druga ukończona droga rowerowa, o długości 1,7 km, stanowi kontynuację tej pierwszej – i prowadzi od ul. Medyków do Centrum Przesiadkowego „Ligota”, które zostało otwarte pod koniec 2018 r. Koszt realizacji tych dwóch inwestycji wyniósł 5,26 mln zł. Z nowych dróg korzystają już przede wszystkim mieszkańcy Panewnik, Ligoty i użytkownicy CP „Ligota”.

Miasto buduje kolejne drogi rowerowe!

Pod koniec wakacji rozpoczną się prace przygotowawcze dla budowy dwóch ważnych z komunikacyjnego punktu widzenia dróg rowerowych. Pierwsza z nich to odcinek, który pozwoli skomunikować północne dzielnice miasta z Parkiem Śląskim, ale będzie też stanowił fragment drogi rowerowej, którą w przyszłości z tej części miasta będzie można dojechać do centrum. Mowa 1,3-kilometrowym połączeniu wzdłuż al. W. Korfantego na odcinku od ul. Telewizyjnej do ul. Gnieźnieńskiej. – Droga będzie rozpoczynać się przy pętli Alfreda, a na wysokości ul. Mieczysława Karłowicza, przekraczać obydwa pasy ruchu i prowadzić po zachodniej stronie ulicy. Projekt uzgodniliśmy z Zespołem ds. Polityki Rowerowej oraz Radą Jednostki Pomocniczej – mówi Paweł Sucheta, zastępca naczelnika Wydziału Transportu w UM Katowice. Koszt budowy drogi rowerowej wyniesie 1,36 mln zł, a wykonawca ma czas na jej ukończenie do końca stycznia 2021 r. Warto przypomnieć, że wspomniana droga rowerowa na pętli Alfreda połączy się z już istnieją, liczącą blisko 700 m. drogą rowerową prowadzącą wzdłuż ul. Telewizyjnej do Parku Śląskiego.

Kolejna droga rowerowa, której budowa rozpocznie się w sierpniu, ułatwi rowerzystom dojazd do Doliny Trzech Stawów. Droga o długości 1,1 km zostanie poprowadzona wzdłuż ul. Lotnisko. W kolejnych latach stanie się ona fragmentem znacznie większej drogi rowerowej, która będzie miała połączyć os. Paderewskiego z Nikiszowcem. Koszt budowy drogi wyniesie 1,67 mln zł. Wykonawca, zgodnie z umową, powinien ukończyć inwestycję do końca tego roku.

Miasto Katowice

i

Autor: mat. prasowy

Wypożyczalnie rowerów miejskich

Nie możemy pominąć informacji, że sieci wypożyczalni rowerów miejskich w Katowicach cały czas rośnie i jest największa w całym województwie śląskim.

W obecnym roku system „City by bike” powiększył się do 82 stacji:

  • 61 stacji miejskich,
  • 14 stacji partnerskich,
  • 5 stacji z BO2020 (Wodny Plac Zabaw w Dolinie 3 Stawów, Plac Rostka, skrzyżowanie ul. Wiązowej i Hoppego na Osiedlu Wajdy, 2 stacje przy ul. Ściegiennego w dzielnicy Dąb),
  • 2 stacje rowerowe przy basenach miejskich (Basen Brynów, Basen Burowiec).

Dodatkowo zostały zabezpieczone środki na uruchomienie kolejnej stacji rowerowej przy węźle „Sądowa”.

Rowery rosną w siłę

W bieżącym sezonie wraz ze zwiększeniem ilości stacji wzrosła także ilość rowerów do 666 (546 miejskich, 120 partnerskich). Do dyspozycji mieszkańców są rowery cargo (20 sztuk), które służą do przewozu ładunku do 100 kg lub czworga małych dzieci. Wzorem roku poprzedniego, stacje katowickiego systemu CBB zostały zintegrowane ze stacjami w innych miastach Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii. W tym roku Miasto wydało na „rower miejski” ok. 2,3 mln zł.

Kolejna rozbudowa systemu sieci wypożyczalni związana będzie z otwarciem węzłów przesiadkowych „Brynów” oraz „Zawodzie” (II kwartał 2021 r.), realizacją wniosków z Budżetu Obywatelskiego 2021 (II kwartał 2021 r.) oraz przebudową ul. Dworcowej (II kwartał 2021 r.). Do 2023 r. planowane jest uruchomienie 150 stacji rowerowych i 1000 rowerów.

Artykuły sponsorowane