W 2023 roku dochody Metropolii GZM zaplanowano na poziomie 1,76 mld zł. Podstawą dochodów jest ustawowy dochód własny, w którym największą część stanowi udział w podatku dochodowym od osób fizycznych zamieszkujących GZM, który obecnie wynosi 5,75 procent.
Łącznie w ramach ustawowych dochodów własnych, wraz ze stałą składką wpłaconą przez gminy, dochody w 2023 roku wyniosą ponad 390 mln zł. Po stronie dochodów w budżecie Metropolii uwzględniona jest również wysokość składki zmiennej, czyli pieniędzy wpłacanych przez gminy na realizację zadań związanych z obsługą komunikacji miejskiej. Wpływy z tego tytułu wyniosą ok. 710 mln zł. Powiększą je również szacowane wpływy z tytułu świadczenia usług przewozowych, w tym m.in. ze sprzedaży biletów, które prognozowane są na poziomie ok. 286 mln zł - informują urzędnicy.
Planowane wydatki z budżetu mają wynieść 2,1 mld zł
W 2023 roku Metropolia najwięcej wyda na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Będzie to około 1,8 mld zł. W budżecie na ten cel na wydatki bieżące ma zostać przeznaczone około 1,6 mld zł a majątkowe ponad 200 mln zł.
Wydatki majątkowe to m.in. zakup autobusów wodorowych w ramach projektu HYDROGEN GZM, unowocześnienie i rozwój systemów informatycznych w transporcie - w szczególności ŚKUP oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Pieniądze pójdą także na zakup oprogramowania oraz urządzeń do automatycznego zliczania pasażerów – tutaj Metropolia GZM chce wzorować się na systemie, który do tej pory stosowany był w Tychach. Zarezerwowano także pieniądze na zakup autobusów elektrycznych i budowę infrastruktury ładowania w ramach projektu „Jedziemy na prąd – zakup autobusów elektrycznych i budowa infrastruktury ładowania na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii”.
Wydatki bieżące są przede wszystkim związane z organizacją komunikacji pasażerskiej. To m.in. na przewozy autobusowe, tramwajowe i trolejbusowe oraz linie metropolitalne. Pieniądze z budżetu będą przeznaczone także na utrzymanie infrastruktury przystankowej, obsługę i rozwój systemów obsługujących komunikację pasażerską a także integrację pasażerską oraz system taryfowo biletowy – tłumaczą urzędnicy.
Pieniądze na kolej i autobusy wodorowe
W budżecie zaplanowano także 3 mln zł, czyli pierwszą transzę, z której sfinansowane zostaną wkłady własne dla inwestycji kolejowych, zgłoszonych w ramach rządowego programu Kolej Plus.
Zarezerwowano także środki na zakup autobusów napędzanych wodorem. Do końca tego roku ma być ogłoszony przetarg, a jego rozstrzygnięcie zaplanowano na I kwartał 2023 roku. Według niego Metropo024 roku. Koszt realizacji inwestycji wynosi 110,7 mln zł. W tej kwocie 81 mln zł stanowi dotacja z NFOŚiGW.
Fundusz Odporności i ograniczenie niskiej emisji
97,2 mln zł zostanie wydane na wsparcie projektów inwestycyjnych realizowanych przez gminy członkowskie GZM w ramach tworzonego obecnie Funduszu Odporności. Będzie miał na celu finansowe wsparcie dla projektów gmin o charakterze metropolitalnym.
Na przyszły rok w budżecie zarezerwowano środki na działania związane z ograniczaniem niskiej emisji.
Obecnie Metropolia realizuje dwa programy. Pierwszy jest związany z przygotowaniem wraz z 17 gminami dokumentacji pod inwestycje związane z poprawą efektywności energetycznej 184 budynków komunalnych wielorodzinnych.
Drugi program to STOP SMOG. Dzięki współpracy z 11 gminami, wymiana źródeł ciepła oraz termomodernizacja może objąć ponad 210 prywatnych domów jednorodzinnych, które należą do osób, których nie stać na takie inwestycje.