Po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii już niedługo będzie można przemieszczać się metroliniami – czas przejazdu pomiędzy poszczególnymi dużymi miastami znacznie się skróci. Wspólną zaletą wszystkich linii metropolitalnych będzie ich zwiększona częstotliwość – autobusy będą kursowały częściej, na wybranych odcinkach co 15 minut. I choć nie wszystkie z nich będą w najszybszy możliwy sposób pokonywać trasy, to stworzą spójną całość, dzięki której pasażerowie będą łatwiej przemieszczać się po GZM.
Autobusy będą kursować pomiędzy największymi ośrodkami transportowymi – tam, gdzie leżą główne ciągi komunikacyjne. Wytyczone trasy, oparte na analizach, ściśle wiążą się z ideą zrównoważonej mobilności w Metropolii, czyli sposobem myślenia o mobilności, jako o czymś więcej niż o samym transporcie czy sposobie przemieszczania się na danym odcinku trasy. Chodzi o styl życia, sposób spędzania wolnego czasu, korzystania z usług i dóbr, a także ważną – ochronę środowiska.
Wdrożenie linii metropolitalnych, oznaczonych literą „M”, podzielone zostało na trzy etapy tworzące jeden, spójny system. W ramach pierwszego z nich uruchomione zostaną w kwietniu 2021 r. tzw. linie podstawowe, które będą często obsługiwać duże miasta, charakteryzujące się znacznymi potokami pasażerskimi. W kolejnym etapie, planowanym do uruchomienia w połowie tego roku, wyjadą linie uzupełniające, integrujące obszary Metropolii. W ostatnim z etapów wyjadą na trasy linie, których celem będzie zwiększenie dostępności do wszystkich wcześniej wprowadzonych metrolinii.
— Uruchomienie tych linii daje szereg korzyści naszym pasażerom. Połączenia te udoskonalą ofertę transportową ZTM, ułatwią dostępność do poszczególnych gmin i poprawią jakość życia mieszkańców. Dla przykładu, uruchomione zostanie przyspieszone połączenie pomiędzy Tarnowskimi Górami i Gliwicami, którego dotychczas nie było, a na odcinku Katowice – Gliwice skróci się czas przejazdu o ponad 10 minut – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.Proponowany przebieg linii metropolitalnych wprowadzanych w III etapach do obecnej sieci transportowej GZM:I etap projektu, 5 kwietnia 2021 r. Linie o numerach:
- M1 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice
- M2 Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
- M4 Sosnowiec, Katowice
- M18 Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy
- M24 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze
- AP Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy)
II i III etap wdrażanego projektu, do końca 2021 r.
Linie o numerach: M3, M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M17, M19, M20, M21, M22, M23, M25, M26, M100, M102, M103, M104, M105, M106, M107, M108
M1
- Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice
- długość trasy: 33 km
- czas przejazdu: 49 min
- częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 15 min
- liczba przystanków: 16/15
- dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
- ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Rynek Katowice, Dworzec PKP Gliwice, Arena Widowiskowo-Sportowa Gliwice
- nowa linia
M2
- Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
- długość trasy: 22 km
- czas przejazdu: 39 min
- częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 10 min
- liczba przystanków: 15/15
- dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
- ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Dąbrowa Górnicza, Huta Katowice, Strefa Kultury Katowice, Rynek Katowice, Supersam C.H. Katowice, Dworzec PKP Katowice
- zastępuje dotychczasowe linie 801 oraz 831
M4
- Sosnowiec, Katowice
- długość trasy: 19 km
- czas przejazdu: 40 min
- częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 20 min
- liczba przystanków: 16/17
- dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
- ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Supersam C.H. Katowice, Strefa Kultury NOSPR, Centrum Handlowe Dąbrówka Mała, Dworzec PKP Sosnowiec, Zagórze Zajezdnia
- częściowo zastępuje dotychczasową linię 815
M18
- Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy
- długość trasy: 38 km
- czas przejazdu: 75 min
- częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 30 min
- liczba przystanków: 16/17
- dostępność: 20 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
- ważne punkty na trasie: Gliwice Plac Piastów, Politechnika Śląska, Mikołów Dworzec PKP, Tychy Dworzec PKP, Paprocany
M24
- Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze
- długość trasy: 22/23 km
- czas przejazdu: 42/49 min
- częstotliwość kursowania: w dni robocze, w godzinach szczytu co 60 min
- liczba przystanków: 13/15
- dostępność: 20 godz. na dobę, w dni robocze
- ważne punkty na trasie: Katowice Mickiewicza, Osiedle Tysiąclecia, Chorzów Hala Sportowa, Świętochłowice Polna, Dworzec PKP Ruda Chebzie, Zabrze Goethego
- częściowo zastępuje dotychczasową linię 870
AP
- Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy)
- długość trasy: 42 km
- czas przejazdu: 50 min
- częstotliwość kursowania: docelowo w godzinach szczytu co 30 min
- liczba przystanków: 5/5
- dostępność: 24 godz. na dobę, 7 dni w tygodniu
- ważne punkty na trasie: Dworzec PKP Katowice, Strefa Kultury NOSPR, Port Lotniczy - dotychczasowa linia lotniskowa