Zaledwie 25 078 pasażerów obsłużono w Katowice Airport w styczniu 2021 roku, to jest o 265 260 mniej (-91,4%) w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Z mocno ograniczonej siatki połączeń regularnych skorzystało 12 907 podróżnych, czyli o 216 230 mniej (-94,4%) niż w styczniu minionego roku. W ruchu czarterowym odnotowano 11 530 pasażerów, to jest o 35 304 mniej (-75,4%) niż w pierwszym miesiącu 2020 roku.
- Od listopada 2020 roku cały czas trwa drugi lockdown europejskiego lotnictwa, który jest skutkiem licznych obostrzeń sanitarnych, obowiązujących praktycznie we wszystkich europejskich państwach. Obowiązkowe testy diagnostyczne na koronawirusa i kwarantanna po przylocie zniechęcają do podróżowania. Niski popyt spowodował radykalne ograniczenie oferty przez linie lotnicze. W styczniu 2020 roku tygodniowo notowaliśmy średnio około 270 odlotów w ruchu pasażerskim, w pierwszym miesiącu bieżącego roku liczba ta spadła do 45 odlotów w tygodniu – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.
- Pomimo największego w historii lotnictwa kryzysu wywołanego przez pandemię koronawirusa, z Pyrzowic płyną także dobre informacje z segmentu przewozów pasażerskich. Pod koniec lutego z Katowice Airport, na zlecenie biura podróży Rainbow Tours, wystartują dwa dalekodystansowe bezpośrednie połączenia czarterowe. Od 25 lutego będzie można polecieć na wakacje do Meksyku, a od 27 lutego do Dominikany. Każda z tras obsługiwana będzie raz w tygodniu Dreamlinerem Polskich Linii Lotniczych LOT, który będzie bazował w Katowice Airport. W związku z powyższym Pyrzowice będą w tym momencie jedynym polskich lotniskiem regionalnym z aktywnym i bazującym samolotem szerokokadłubowym narodowego przewoźnika, co daje możliwość uruchomienia kolejnych dalekodystansowych i bezpośrednich połączeń czarterowych z naszego portu lotniczego - dodaje Tomasik.
W 2020 roku pyrzowickie lotnisko umocniło się na pozycji lidera wśród portów regionalnych w segmencie przewozów cargo. W minionym roku z i do Katowice Airport przewieziono 20 375 ton frachtu lotniczego i był to najlepszy wynik w historii portu. Został osiągnięty pomimo pandemii koronawirusa, która według danych europejskiego oddziału Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych spowodowała, że w 2020 roku na Starym Kontynencie odnotowano aż 12% spadek przewozów cargo lotniczego.
W styczniu 2021 roku przewozy cargo w Katowice Airport dynamicznie wzrosły. Przez pyrzowicki terminal towarowy przeszło 2 186 ton frachtu lotniczego, to jest o 596 ton więcej (+37,4%) w porównaniu z pierwszym miesiącem minionego roku.
- Od lat stawiamy na dywersyfikację infrastruktury. Inwestujemy nie tylko pod potrzeby obsługi ruchu pasażerskiego, ale rozwinęliśmy m.in. nowoczesną strefę do obsługi cargo lotniczego, co przynosi wymierne, policzalne i pozytywne efekty. W oparciu o rozwiniętą infrastrukturę, działalność w Pyrzowicach prowadzą m.in. DHL Express, TNT/FedEx, UPS, Amazon, a od stycznia 2021 roku również Lufthansa Cargo. Pozyskanie nowego operatora w postaci Lufthansy Cargo, która uruchomiła w Pyrzowicach ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS, powoduje, że w segmencie przewozów cargo lotniczego spodziewamy się w tym roku znaczącego poprawienia rekordowego wyniku z 2020 roku – powiedział Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 miliony w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 rok zakładała przewiezienie 5,5 miliona podróżnych. Ostatecznie, ze względu na pandemię koronawirusa, w minionym roku zanotowano 1,44 mln pasażerów. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.
Źródło; mat.prasowe