Kwartał Dworcowa w Katowicach
We wtorek 1 października w kamienicy przy ul. Dworcowej w Katowicach odbyła się konferencja prasowa na temat "Kwartału Dworcowa" z udziałem inwestorów, projektantów i przedstawicieli miasta.
Inwestycja nazwana "Kwartałem Dworcowa" dotyczy 11 kamienic w ścisłym centrum Katowic. Część z nich, od strony Placu Dworcowego, od XIX w. należała do kolei. Ich ostatnią funkcją był zespół przychodni kolejowych, stąd ich połączone wnętrza. Pozostałe kamienice (m.in. od strony ul. Staromiejskiej) inwestor kupił od prywatnych właścicieli. Przebudowa obejmie większość budynków kwartału, za wyjątkiem kilku w rejonie skrzyżowań ul. Mielęckiego i Staromiejskiej oraz Staromiejskiej i Dyrekcyjnej.
Kwartał Dworcowa w Katowicach. Zobacz wizualizacje
Historyczna zabudowa i nowoczesna nadbudowa
Za projekt przebudowy odpowiedzialny jest Tomasz Konior i jego zespół. To wielokrotnie nagradzany architekt z Żywca, założyciel Konior Studio.
Podczas konferencji zadeklarował, że zespół będzie starał się ochronić każdy szczegół przebudowywanego kwartału, który ma wartość historyczną, materialną i sentymentalną. Jednocześnie zaznaczył, że substancja w kwartale ulegnie daleko idącej przebudowie.
Zachowane zostaną istniejące elewacje i cenna kamienica na rogu ul. Mielęckiego i Placu Dworcowego. Poza tym praktycznie cała tkanka wewnętrzna zostanie wymieniona i w większości nadbudowana. W efekcie osobne kamienice zostaną połączone w jedną całość, do którego będą prowadzić wejścia dostępne z poziomu chodnika.
Duże kontrowersje od samego początku budziła nadbudowa elewacji, która wedle projektu jest utrzymana w nowoczesnym stylu i wyglądem odbiega od zabudowy historycznej. W odpowiedzi na te zarzuty Konior zaznaczył, że każda epoka ma swój styl i specyfikę.
Na tym polega pewna różnorodność i intrygująca strona miasta. Podobnie tutaj: to, co jest historyczne, oryginalne odtwarzamy, remontujemy z pietyzmem, a to, co jest współczesne: jest z szacunkiem dla przeszłości, ale bez kompleksów - mówił architekt.
Polecany artykuł:
Kwartał Dworcowa to inwestycja warta 300 mln zł. Jak będzie wyglądać?
Wnętrza kompleksu mają liczyć do siedmiu kondygnacji. Na parterach przewidziano lokale usługowo-gastronomiczne. Główną część inwestycji zajmą dwa hotele sieci Marriott. Ponadto w "Kwartale Dworcowa" mają się zmieścić dwie części biurowe o łącznej pow. 8 tys. m kw.
W ramach inwestycji powstanie jednopoziomowy garaż podziemny z 80 miejscami postojowymi. Wjazd będzie się odbywać z ul. Mielęckiego. Dachy będą zielone, zostaną na nich zamontowane ekologiczne urządzenia i odnawialne źródla energii.
Inwestorem jest Grupa Epione, która przede wszystkim tworzy sieć specjalistycznych placówek medycznych na terenie Katowic. Inwestorem zastępczym będzie firma Hotel Inwest, która w Katowicach odpowiadała np. za Hotel Qubus przy ul. Moniuszki.
Koszt całości inwestycji jest szacowany na 300 mln zł. Pierwsza część inwestycji do stanu surowego zamkniętego ma być finansowana środkami własnymi Grupy Epione. Pozostała część inwestycji powstanie z udziałem kredytowania.
Inwestycja ruszy w październiku. Co będzie z ul. Mielęckiego?
Prezes zarządu Hotel Inwest Ireneusz Dudek podał, że prace rozpoczną się w październiku od przygotowania dojazdu.
Pas drogowy na ul. Mielęckiego na cel budowy wyniesie 4,5 metra. Zostaną tam zdjęte dotychczasowe płytki, a w zamian powstanie nawierzchnia asfaltowa. W kolejnej fazie rozpoczną się prace wewnątrz głównego dziedzińca. Konieczne będzie wyburzenie części kamienicy od ul. Mielęckiego.
Wiceprezydent Bogumił Sobula przekazał dziennikarzom, że miasto zgodziło się, by na czas inwestycji i po jej zakończeniu wpuścić ruch drogowy na ul. Mielęckiego, która dotychczas była deptakiem. Zaznaczył przy tym, że od lat lokalne władze starają się rewitalizować centrum miasta, a inwestycja hotelowa będzie "zwieńczeniem tych działań".
Jeśli chodzi o przyszłość ul. Mielęckiego, władze Katowic planują w tej sprawie przeprowadzić konsultacje społeczne. Mają się one odbyć w przyszłym roku. Możliwe, że ul. Mielęckiego stanie się woonerfem, czyli ulicą z dopuszczonym ruchem pojazdów, ale też przyjazną pieszym. (PAP)