Z dnia na dzień liczba zakażeń koronawirusem w woj. śląskim, podobnie jak w całym kraju rośnie. Władze wprowadzają kolejne obostrzenia i zachęcają do pozostania w domach. Jednak izolacja społeczna dla niektórych może być problemem. Dlatego Katowice uruchomiły dla mieszkańców tzw. pogotowie zakupowe i możliwość rozmowy z psychologiem.
Gdzie szukać pomocy?
– Szczególnie zagrożone są osoby najstarsze i samotne. W tym przypadku dużym wyzwaniem stają się najprostsze czynności, jak kupno żywności, leków czy też kwestie psychologiczne związane z długim odosobnieniem – mówi prezydent Marcin Krupa. – Dlatego podjęliśmy szereg działań antykryzysowych adresowanych w szczególności do osób najbardziej potrzebujących. Jednym z nich jest Pogotowie zakupowe, którego pracownicy dostarczają najmniej zamożnym mieszkańcom bezpłatne pakiety żywnościowe, a osobom posiadającym środki finansowe nieodpłatnie robią zakupy. Wszyscy mieszkańcy mają możliwość skorzystania ze zdalnej pomocy psychologicznej, czy Srebrnego Telefonu dla seniorów, z których skorzystano prawie 1000 razy – dodaje prezydent i przypomina, by nie wstydzić się prosić o pomoc.
Jak skorzystać z pogotowia zakupowego?
Zgłoszenia do Pogotowia Zakupowego są przyjmowane od poniedziałku do piątku pod numerem Srebrnego Telefonu: 32 251 69 00 w godzinach od 7.30 do 15.30.
Urząd oferuje dwie formuły usług zakupowych:
- dla osób starszych, ubogich i wymagających wsparcia dostarczany jest bezpłatny pakiet żywności oraz środków higienicznych
- dla osób starszych posiadających własne środki finansowe urząd oferuje zakup żywności, środków higienicznych w tym leków ze środków własnych oraz na zlecenie seniora. Koszt dostawy pokrywa MOPS Katowice.
Dla katowiczan został też uruchomiony telefon zaufania.
Telefon Zaufania dla Seniorów 796 970 686 – dostępny w godzinach 16.00 – 19.00 (od poniedziałku do soboty). Seniorzy mogą również otrzymać zdalne wsparcie psychologiczne za pośrednictwem wideokomunikatorów oraz w drodze rozmowy telefonicznej.
W Ośrodku Interwencji Kryzysowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Katowicach można nawiązać zdalny kontakt telefonicznie oraz mailowo: 32 251 15 99; 669 777 008, 601 158 007, 506 041 200, 506 041 100 z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video, email: [email protected]
Dyżury psychologów i interwentów w godzinach 8:00 – 19:00 (od poniedziałku do piątku). W Centrum Poradnictwa Specjalistycznego Metodyki i Strategii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zdalny kontakt telefoniczny: 572 333 751, 725 150 086 oba telefony z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video. Dyżury psychologów w godzinach 8:00 – 17:30 (od poniedziałku do piątku).
Będzie też dodatkowa dezynfekcja miejsc przez które przewija się dużo ludzi.
- Codziennie dezynfekowane są przystanki autobusowe i tramwajowe, a jest ich w naszymi mieście ponad 660. Pracownicy dezynfekują wiaty, ławki i kosze, które się przy nich znajdują. Ponadto podobne działania są realizowane przy przejściach podziemnych, kładkach dla pieszych i tunelach. W tych miejscach bardzo dokładnie odkażane są poręcze, zarówno przy schodach, jak również przy podjazdach dla niepełnosprawnych – wylicza Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM Katowice.
- W dezynfekcje zaangażowane jest także MPGK Katowice, wykorzystując środki dezynfekujące przy codziennym czyszczeniu miasta, m.in. w zamiatarkach - dodaje Ewa Lipka, rzeczniczka katowickiego Urzędu Miasta.
Mimo to mieszkańcy nie powinni zapominać o noszeniu maseczek, dezynfekcji rąk i zachowania zdrowego rozsądku.
Czy urzędy w Katowicach nadal funkcjonują normalnie?
Urząd Miasta Katowice utrzymuje bezpośrednią obsługę mieszkańców, jednak w limitowanym zakresie.
– Sprawy urzędowe można załatwiać osobiście w urzędzie, natomiast apelujemy, by kontakt bezpośredni ograniczać do minimum. Posiadając profil zaufany i konto na platformie www.sekap.pl można skorzystać z 300 usług, które dają możliwość wysłania do Urzędu Miasta Katowice wniosku drogą elektroniczną, np. zgłoszenie zbycia pojazdu, wniosek o rejestrację pojazdu, odpis aktu stanu cywilnego, wydanie zaświadczenia z akt meldunkowych, wymeldowanie, deklarację śmieciową – wyjaśnia Lipka i przypomina, że wiele banków w ramach bankowości internetowej pozwala na założenie profilu zaufanego.
W jakich dniach i godzinach załatwimy sprawy urzędowe?
Bezpośrednia obsługa interesantów jest prowadzona w:
Biurze Obsługi Mieszkańców – Rynek 1,
Miejskim Centrum Energii przy ul.Młyńskiej 2,
Wydziale Uprawnień Komunikacyjnych przy ul.Francuskiej 70,
Urzędzie Stanu Cywilnego – Plac Wolności 12a,
z zastrzeżeniem ograniczonej liczby osób przebywających w sali obsługi (tj. maksymalnie 1 osoba na jedno stanowisko obsługi), oraz zachowaniem obowiązujących wymogów sanitarnych (tj. zasłanianie ust i nosa, dezynfekcja rąk, utrzymanie 2 m dystansu między osobami) w następujących godzinach:
poniedziałek, czwartek:: 7.30 – 17.00
wtorek, środa: 7.30 – 15.30
piątek: 7.30 – 14.00.
Kontakt telefoniczny z pracownikami Urzędu, którzy nie zajmują się bezpośrednią obsługą interesantów (lista telefonów do komórek Urzędu najczęściej obsługujących mieszkańców) jest możliwy w godzinach:
od poniedziałku do środy od 7.30 do 15.30
czwartek: 7.30 – 17.00
piątek: 7.30 – 14.00
- Sytuacja jest oczywiście dynamiczna. Na bieżąco śledzimy sytuację epidemiczną, nowe zasady wprowadzane na szczeblu rządowym, a prezydent Marcin Krupa jest w stałym kontakcie z prezydentami największych miast, by wymieniać się doświadczeniami. Wszelkie informacje dla mieszkańców są publikowane na specjalnym serwisie miejskim dedykowanym koronawirusowi pod adresem www.koronawirus.katowice.eu – dodaje rzecznik UM.