Koniec uciążliwego objazdu w Katowicach. Po 10 miesiącach autobusy wrócą na kluczową trasę, ale nie wszystko będzie jak dawniej

2025-08-26 21:06

Po blisko dziesięciu miesiącach utrudnień pasażerowie komunikacji miejskiej w Katowicach mogą odetchnąć z ulgą. Od soboty, 30 sierpnia, autobusy wrócą na swoje stałe trasy pod wyremontowanym wiaduktem w Starej Ligocie. Zmiany obejmą kilkanaście linii, jednak nie wszystkie objazdy zostaną zlikwidowane.

Pod wiaduktem znów przejadą autobusy

Po długim okresie oczekiwania, mieszkańcy Katowic, a w szczególności pasażerowie korzystający z komunikacji w rejonie Starej Ligoty, doczekali się końca poważnych utrudnień. Jak informuje Zarząd Transportu Metropolitalnego, od najbliższej soboty 30 sierpnia zostanie przywrócony ruch autobusowy pod kluczowym wiaduktem kolejowym przy ulicy Załęskiej. Obiekt ten, ze względu na gruntowną przebudowę w ramach modernizacji katowickiego węzła kolejowego, był nieprzejezdny od listopada ubiegłego roku.

Zamknięcie przejazdu na prawie dziesięć miesięcy wymusiło na organizatorze transportu publicznego całkowitą reorganizację siatki połączeń w tej części miasta. Kilkanaście linii autobusowych musiało zostać skierowanych na trasy objazdowe, co dla wielu pasażerów oznaczało dłuższy czas dojazdu i konieczność przesiadek. Teraz, wraz z zakończeniem prac, układ komunikacyjny ma wrócić do normy, choć nie w stu procentach.

Powrót na stałe trasy i nowe przystanki

Od soboty większość zmian wprowadzonych na czas remontu zostanie wycofana. Oznacza to, że autobusy ośmiu kluczowych linii: 9, 10, 12, 138, 296, 657, 657N oraz 905N ponownie pojadą ulicą Załęską.

Do obsługi wspomnianych ośmiu linii zostaną włączone przystanki Brynów Wincentego Pola. Przywrócenie pierwotnego przebiegu tych tras wiąże się również z likwidacją tymczasowej linii zastępczej Z-48, która została uruchomiona w celu zminimalizowania niedogodności.

Które zmiany zostaną na stałe?

Organizator transportu zdecydował, że niektóre z rozwiązań wprowadzonych na czas objazdu sprawdziły się na tyle dobrze, że zostaną utrzymane. Najważniejsza z tych zmian dotyczy linii 48. Jej autobusy nadal będą kursować ulicą Ligocką, obsługując przystanki Brynów Dziewięciu z Wujka oraz Stara Ligota Wiadukt. Decyzja ta ma na celu zapewnienie dogodnego połączenia rejonu Brynowa i Starej Ligoty.

Ponadto wprowadzone zostaną korekty w rozkładach jazdy dla linii 37, 46 oraz Z-38, aby dostosować je do nowego układu komunikacyjnego.

- Zamknięcie przejazdu pod wiaduktem na Załęskiej było utrudnieniem dla naszych pasażerów. Dziś możemy powiedzieć, że ten etap jest już za nami. Dzięki zakończonym pracom przywracamy funkcjonalność układu komunikacyjnego w tej części Katowic, jednocześnie zachowując rozwiązania, które sprawdziły się w praktyce - podsumował cytowany przez PAP rzecznik ZTM, Michał Wawrzaszek.

Element gigantycznej inwestycji PKP

Przebudowa wiaduktu nad ulicą Załęską to tylko niewielki, choć niezwykle ważny z perspektywy ruchu drogowego, element ogromnego przedsięwzięcia realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Ulica ta stanowi kluczowy łącznik między przelotową ulicą Bocheńskiego a południowymi dzielnicami miasta. Sam wiadukt przenosi z kolei ruch pociągów na linii kolejowej nr 171, która w jego pobliżu krzyżuje się z modernizowaną linią nr 139 (Katowice – Zwardoń).

Całość prac jest częścią projektu o nazwie „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice”. Kontrakt na przebudowę odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice, podpisany na początku kwietnia ubiegłego roku z konsorcjum firm Torpol-Intop, opiewa na kwotę 4,184 mld zł brutto.

Inwestycja obejmuje m.in. przebudowę stacji Katowice, modernizację istniejących i budowę trzech nowych przystanków oraz kompleksową odbudowę infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Śląsk Radio ESKA Google News