Terminal C w Pyrzowicach zostanie rozbudowany
Terminal "przylotów" zostanie wydłużony o 79 metrów w kierunku zachodnim. Informację tę potwierdził, Piotr Adamczyk, rzecznik Katowice Airport. Po zakończeniu prac jego powierzchnia użytkowa zwiększy się z blisko 6,9 tys. do ponad 10,4 tys. metrów kwadratowych, a roczna przepustowość wzrośnie do 4,5 mln pasażerów. W godzinach szczytu obsłużonych będzie nawet 2 tys. osób, czyli niemal dwa razy więcej niż obecnie.
Zmieni się także układ funkcjonalny obiektu. Obsługa kierunków non-Schengen zostanie przeniesiona do nowej części terminala, powiększona zostanie hala odbioru bagażu oraz zaplecze bagażowe. Liczba stanowisk kontroli granicznej wzrośnie z 8 do 16, w tym pojawi się 10 automatycznych bramek ABC.
Rozbudowana hala przylotów zyska pięć karuzel bagażowych zamiast dotychczasowych trzech. Jedna z nowych taśm umożliwi obsługę samolotów szerokokadłubowych, mogących przewozić ponad 300 pasażerów. Zaplanowano również budowę nowego, dużego węzła sanitarnego.
Jak podkreśla prezes GTL Artur Tomasik, inwestycja jest odpowiedzią na dynamiczny wzrost ruchu pasażerskiego. W 2025 roku z Katowice Airport skorzysta o ponad 900 tys. osób więcej niż rok wcześniej, a podobny wzrost prognozowany jest na 2026 rok. Rozbudowany terminal C ma funkcjonować także po uruchomieniu nowego, głównego terminala pasażerskiego.
Nie tylko terminal C
Równolegle trwa przetarg na projekt nowego terminala głównego, który jest kluczowym elementem programu inwestycyjnego lotniska do 2032 roku. W pierwszym etapie ma on obsługiwać do 10 mln pasażerów rocznie, a zakończenie jego budowy planowane jest na 2031 rok.
Warto przypomnieć, że Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ubiegłym roku odprawiono tam 6,39 mln pasażerów, a w 2025 roku liczba obsłużonych podróżnych ma przekroczyć 7,2 mln. Lotnisko jest krajowym liderem w ruchu czarterowym i jednym z największych portów cargo w Polsce.
Katowice Airport na zdjęciach: