Na polach w Ochojcu ma powstać osiedle. Mieszkańcy obawiają się paraliżu komunikacyjnego

i

Autor: A. Olejarczyk

Inwestycje

Katowice: Zamiast tramwaju na południe powstanie osiedle w Ochojcu? Tego chce inwestor

2025-02-05 9:57

Na naszych łamach wielokrotnie opisywaliśmy perypetie krakowskiego inwestora, który nie odpuszcza marzeń o budowie wielkiego osiedla w katowickim Ochojcu. Chodzi o spółkę RECAP SPV 22, powiązaną z Resi Capital i Cavatiną, która od prawie dwóch lat próbuje uzyskać decyzję o warunkach zabudowy dla swojej inwestycji mieszkaniowej.

Pola w Ochojcu łakomym kąskiem dla deweloperów

Pierwszy wniosek krakowskiej spółki w sprawie warunków zabudowy trafił do katowickiego urzędu w marcu 2023 roku. Miesiąc później inwestor uzupełnił dokumentację, skorygował wniosek w czerwcu i trzy razy w lipcu, aż w końcu we wrześniu się poddał i zawiesił postępowanie. W czerwcu 2024 roku wniósł o podjęcie postępowania, ledwo miesiąc później je zawiesił, by w kolejnym miesiącu znów je podjąć. Od tego czasu wprowadził jeszcze korekty i uzupełnił dokumentację. Jak widać, jednego inwestorowi odmówić nie można – potężnej motywacji, by marzenie o osiedlu ziścić. I zdaje się, że pierwszy krok wkrótce będzie miał za sobą, bowiem w urzędzie miasta jest już gotowy projekt "wuzetki" dla inwestycji.

Deweloper chce na działkach nr 152 i 153 wybudować 9 budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z części usługowo-handlowo-mieszkalną w parterze. Budynki mają mieć od 4 do 8 kondygnacji (12-26 m). Przewidziano nawet tysiąc miejsc postojowych w parkingach podziemnych i naziemnych.

Co będzie z inwestycją tramwajową? 

To wszystko dzieje się ku niezadowoleniu okolicznych mieszkańców, którzy podnoszą, że w okolicy dominuje niska zabudowa, zaś lokalne drogi nie są gotowe do obsługi większej liczby samochodów. A w ostatnich tygodniach martwią się, że inwestycja przeszkodzi miastu w realizacji "tramwaju na południe". Torowisko tramwajowe pobiegnie od pętli w Brynowie wzdłuż ul. Rzepakowej, przetnie ul. Kolejową, tory kolejowe i odbije na wschód w kierunku lasu, przecinając działki o numerach 152 i 153, gdzie ma powstać osiedle.

W projekcie "wuzetki" zapisano, że inwestor uwzględnił plany Katowic związane z inwestycją tramwajową i "przedstawił możliwość połączenia komunikacyjnego osiedla z ww. inwestycją poprzez układ drogowy". Zaznaczono też, że do czasu realizacji linii tramwajowej inwestor planuje komunikację północnej części osiedla z ulicami Leśną i Jagodową poprzez projektowany wewnętrzny układ dróg dojazdowych.

Jednak mieszkańcy mają wątpliwości, czy to wystarczy, by zabezpieczyć interesy miasta. – W żadnym z punktów projektu decyzji nie ma mowy o wyłączeniu części terenu z zabudowy czy zainwestowania – napisała Agnieszka, mieszkanka Katowic w piśmie przesłanym do katowickich radnych.

Miasto śpi spokojnie

Sandra Hajduk, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Katowice na starcie podkreśla, że "tramwaj na południe" będzie realizowany na podstawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w oparciu o przepisy tzw. specustawy drogowej.

Decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej m.in. zatwierdzone zostaną podziały nieruchomości oraz oznaczone zostaną nieruchomości, które staną się własnością Miasta Katowice oraz Skarbu Państwa, na potrzeby budowy inwestycji drogowo-tramwajowej tzw. „tramwaju na południe” – mówi rzeczniczka w rozmowie z "ESKĄ".

I zaznacza, że urząd nie posiada podstaw prawnych, by zobowiązać inwestora do zabezpieczenia terenu pod realizację inwestycji tramwajowej. – Wskazane zapisy w projekcie decyzji mają na celu poinformowanie Inwestora, że na wnioskowanym terenie planowana jest inwestycja miejska – dodaje.

Pozostaje pytanie, w jaki sposób inwestycja będzie skomunikowana z drogą publiczną, gdy rozpocznie się budowa linii tramwajowej. W tym temacie miasto nabiera wody w usta.

Sposób skomunikowania planowanej inwestycji mieszkaniowej po realizacji miejskiej inwestycji drogowo-tramwajowej nie stanowi przedmiotu postępowania w sprawie warunków zabudowy dot. terenu obejmującego działki nr 152 i 153 – mówi Sandra Hajduk.

PKP PLK przebudują przejazd kolejowy w Ochojcu

Co istotne, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu negatywnie zaopiniowały pomysł skomunikowania osiedla z ul. Jankego wzdłuż peronu przystanku Ochojec. Wszystko z powodu planowanej przebudowy przebudowy przejazdu kolejowego na dwupoziomowy.

Jak tłumaczyły władze miasta podczas spotkania z mieszkańcami Ochojca, wstępna koncepcja zakłada, że torowisko pozostanie na obecnym poziomie, a droga pobiegnie dołem. To oznacza, że na ul. Jankego nie będzie wjazdu z ul. Odrodzenia. Spółka kolejowa wybuduje dojazd do odciętych nieruchomości (43 i 45) wraz z drogą do zawracania za peronem kolejowym. Nie będzie więc miejsca na dodatkową drogę. Ponadto zalecono, by budynek położony najbliżej torów (równe 20 m) został oddalony.

W związku z negatywną opinią PKP PLK S. A. Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu ponownie wystąpiono do Urzędu Transportu Kolejowego o uzgodnienie wnioskowanej inwestycji. Do wystąpienia załączono m. in. projekt decyzji; w którym przywołano aktualne uzgodnienia i opinie. W zakresie związanym z uzgodnieniem z UTK podstawową różnicą między wcześniejszym projektem decyzji jest uwzględnienie opinii PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu – przekazuje Sandra Hajduk, rzeczniczka katowickiego magistratu.

WSA rozstrzygnie spór o front działki w Ochojcu

Krakowska spółka to nie jedyny inwestor, który chciał budować osiedle na podanych działkach. W grudniu 2022 roku warunki zabudowy dla osiedla 8 budynków jednorodzinnych i 10 budynków wielorodzinnych otrzymała katowicka firma Pietrzak B. B. Mieszkańcy przy wsparciu społeczników zgłosili sprawę do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które w kwietniu 2024 roku unieważniło "wuzetkę".

Zdaniem SKO doszło do rażącego naruszenia przepisów m.in. w kwestii wyznaczenia frontu działki, a co za tym idzie – granic obszaru analizowanego i wysokości budynków. Inwestor skierował sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Rozprawę zaplanowano na 6 lutego.

Czy decyzja sądu będzie miała wpływ na toczące się postępowanie w sprawie warunków zabudowy dla krakowskiego dewelopera?

Postępowania dla firmy Pietrzak B.B. i firmy RECAP SPV 22 wprawdzie objęły te same działki nr 152 i 153, niemniej są to dwa odrębne postępowania, o odrębnych zakresach, w których wyznaczono dwa odrębne (inne) fronty terenu. Jednocześnie informuję, że wszelkie stosowne rozstrzygnięcia organów wyższego stopnia, jak również sądów administracyjnych, brane są pod uwagę i nie zostają pominięte przez organ prowadzący postępowanie w sprawie z wniosku RECAP SPV 22. Wobec powyższego w przypadku, gdy zapadnie rozstrzygnięcie WSA w sprawie „wuzetki” dla firmy Pietrzak B. B. w trakcie prowadzonego postępowania dla firmy RECAP SPV 22 zostanie ono poddane stosownej analizie – mówi Sandra Hajduk w rozmowie z "ESKĄ". 

Piekarnia Rzemieślnicza 24h przy ul. Jankego 64 w Katowicach-Ochojcu