Ma to być piąty z siedmiu realizowanych w programie Kolej Plus projektów z województwa śląskiego, w którym ruszył przetarg na dokumentację. Pięć z siedmiu projektów dotyczy bezpośrednio obszaru GZM i wiąże się z projektem Kolei Metropolitalnej. Główne przewozy pasażerskich w obrębie Metropolii mają opierać się o kolej.
Jedną z inwestycji w infrastrukturę kolei metropolitalnych jest: Odbudowa rozebranej linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia na trasie: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto.
Pyskowice: 5 kilometrów torów do odbudowy
Prawie pięciokilometrowa linia kolejowa nr 198, która powstała w latach 60. XX wieku, biegła od stacji Pyskowice do przystanku Pyskowice Miasto w centrum 17-tysięcznego miasta. Linia została zamknięta w 2000 r.
Przystanek Pyskowice Miasto, do którego docierały pociągi elektryczne, przez lata był jednym z końcowych w dawnej sieci kolejowych połączeń regionalnych w dzisiejszym województwie śląskim.
Samorządowi Pyskowic zależy na odbudowie połączenia, dzięki któremu trasa wybranych kursów obecnego głównego połączenia aglomeracyjnego Kolei Śląskich - S1 relacji Częstochowa – Katowice – Gliwice mogłaby dalej, przez Gliwice Łabędy oraz peryferyjną stację Pyskowice docierać do centrum tego miasta, kilkaset metrów od pyskowickiego rynku.
W trakcie podpisywania umowy z PLK w listopadzie 2022 r., burmistrz Pyskowic Adam Wójcik mówił, że przywrócenie tego połączenia jest dla miasta, niczym skok cywilizacyjny.
Zintegrowany system komunikacji, park and ride, szybkie i ekologiczne przemieszczanie się do centrum Metropolii, jest kluczowe dla rozwoju Pyskowic. Połączenie kolejowe daje nam możliwość zdywersyfikowania trudnej już dziś sytuacji na drogach wlotowych i wylotowych z miasta. Biorąc pod uwagę, że większość aktywnych zawodowo pyskowiczan pracuje w Gliwicach, Zabrzu, Bytomiu czy Katowicach – tą inwestycją dajemy im możliwość tańszego i komfortowego przemieszczania się – mówił Wójcik.