ESL

i

Autor: ESL FaceIt mat. pras.

IEM Katowice. Wnioski po EFG Esports Forum 2023, czyli jaki biznes stoi za esportem

2023-02-23 21:19

Podczas Intel Extreme Masters Katowice 2023, które co roku jest prawdziwym świętem esportu w Polsce, z kliku perspektyw podjęto temat wirtualnej rywalizacji. W dniach 10 – 11 lutego odbyły się prelekcje i panele dyskusyjne w ramach EFG Esports Forum. Na forum gościli prelegenci z całego świata. Jakie wyciągnięto wnioski na przyszłość esportu?

Jednym z głównych pytań, które przewijało się podczas EFG Esports Forum było, czy esport kiedykolwiek zagości na Mistrzostwach Olimpijskich? W Polsce esport jest z nami od ponad 10 lat. Ta dziedzina życia dotyka nie tylko graczy, ale także gospodarki, czy sfery biznesu, z którym wiążą się wydarzenia pokroju Intel Extreme Masters.

Mimo, że rozrywka elektroniczna to globalne zmagania zawodników z całego świata przez Internet, to cały czas podejmuje się próby porównywania sportu tradycyjnego z esportem.

Na temat miejsca dla rywalizacji w grach na Igrzyskach Olimpijskich podczas EFG Esports Forum wypowiadał się między innymi Apoloniusz Tajner, wiceprezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego.

Wstęp do dyskusji wygłosił Sergi Mesonero z Interactive Software Federation of Europe. Wśród panelistów znaleźli się przedstawiciele instytucji publicznych, branży, eksperci i edukatorzy: Nepomuk Nothelfer, ekspert komisji kultury Parlamentu Europejskiego CULT, Dominika Urbańska-Galanciak, prezeska SPIDOR.

Esport to także marki premium i wielki biznes

Podczas weekendowych wystąpień poruszono też kwestie między innymi inicjatywy mającej na celu zwiększenie dostępności esportu - Gucci Gaming Academy.

Giulia Zecchini, Commercial Strategy Director w FACEIT, przedstawiła przykłady współpracy esportu z marką modową Gucci. Założeniem kampanii jest wspieranie graczy w ich ścieżce do profesjonalnej kariery.

Poruszono także temat „popcorn gamingu”, czyli rosnącą popularność trendu opartego na oglądaniu innych grających osób. Gameplaye to już nie tylko domena „youtuberów”, ale pełnoprawny biznes.

Tony Habschmidt, szef konsultingu w Newzoo, wiodącej globalnej firmie zajmującej się badaniem rynku gier i esportu opowiedział o tym, jak zmieniała się branża gier i esportu z biegiem lat i jakim wyzwaniom musi sprostać.

Aktywność nie opierająca się na graniu, a na oglądaniu jak grają inni jest fenomenem ostatnich lat, a rosnące zainteresowanie streamowaniem, czyli pokazywaniem gier na żywo, wskazuje, że trend dalej wzrasta.

Ponad 10 lat esportu w Polsce

Eksperci, którzy prowadzili swoje przemówienia i prelekcje na EFG Esports Forum zwracali też uwagę, że nadszedł czas, żeby gry wyszły poza media społecznościowe. Żeby weszły do telewizji, mimo że obecnie istnieje kilka stacji pokazujących rozgrywki, istnieje szansa na rozszerzenie rynku.

Dzisiaj bez obaw można powiedzieć, że gaming to nie tylko pasja dla młodych, ale także obiecujący rynek pracy, bo gaming to nie tylko granie. Silny rynek produkcji gier stawia Polskę w bardzo dobrej pozycji gospodarczej. A ostatnie decyzje podejmowane chociażby przez rządzących kładą coraz większy nacisk na rozwój nowoczesnej gałęzi gospodarki.